Umělá inteligence mění nakupování online: Jak Shein a Temu vytvářejí závislost zákazníků

Temu
Temu, foto: Temu
Klára Marková DNES 20:26
Sdílej:

V posledních letech zažívá francouzský trh prudký nárůst obliby ultra-levných e-shopů jako jsou Shein, Temu a AliExpress. Podle dat se počet platebních karet, které alespoň jednou měsíčně zaznamenaly transakci na diskontním webu, zvýšil mezi prvním čtvrtletím roku 2022 a 2023 o 20 %. Jen platformu Temu navštěvují měsíčně miliony francouzských zákazníků.

Tento obrovský nárůst, který by měl v roce 2025 dosáhnout celkového růstu v sektoru 6,5 %, částečně souvisí s vysokou inflací. To však není jediný důvod, proč jsou tito prodejci tak úspěšní. Klíčem k budování loajality a k jejich obchodnímu modelu je využití umělé inteligence (AI).

AI nástroje těchto platforem analyzují obrovské množství dat o chování uživatelů. Na základě těchto dat identifikují zákazníky s největší pravděpodobností nákupu a přizpůsobují jim reklamní sdělení. Prediktivní algoritmy tak mají za cíl vytvořit potřebu ještě předtím, než se objeví, a využívají k tomu pocitů naléhavosti a nedostatku, takzvaného FOMO (Fear of missing out).

Tyto prediktivní algoritmy existují sice již léta, ale díky AI se stávají „rozšířené“ a rychleji a přesněji se přizpůsobují každému uživateli. Na stránkách se sice objevují klasické marketingové techniky, jako je seznam „položek, které si prohlíželi i jiní uživatelé“. Algoritmy jdou však mnohem dál a neustále předkládají zákazníkovi nový obsah, aby studovaly jeho reakce. Každý klik či přidání položky do košíku je analyzován v reálném čase, a AI je pak použije k tomu, aby uživatele motivovala k nákupu dalších, původně nehledaných produktů.

Platformy také využívají gamifikaci, tedy implementaci herních principů do marketingu. V aplikaci Temu jsou rozhraní inspirována hazardními hrami, které jsou zvláště návykové. Objevují se tam kola štěstí, odpočty zvýrazňující časově omezené nabídky nebo dárky a slevové kódy k odemknutí. Tyto neustálé podněty vytvářejí pocit naléhavosti a narušují biochemické mechanismy v mozku, které se týkají odměny. AI navíc umožňuje tyto „hry“ neustále personalizovat a diverzifikovat, a to vše bez plného vědomí zákazníků.

Další významný faktor je hyper-personalizace platforem. Díky AI má každý zákazník odlišnou verzi e-shopu přizpůsobenou jeho historii, vkusu a preferencím. To výrazně zvyšuje pravděpodobnost impulzivního nákupu. V případě Shein jde příspěvek AI ještě hlouběji, neboť firma vyvinula vlastní algoritmy pro sběr a analýzu dat, které sledují chování zákazníků i mimo její web.

Shein také díky těmto nástrojům analyzuje vyhledávání na internetu, příspěvky na sociálních sítích a nabídky konkurentů. Tato data jsou sdílena s dodavateli, kteří identifikují trendové barvy, designy a ceny v reálném čase a extrémně rychle přizpůsobují a zahajují výrobu. Proces je zrychlen strategií, která upřednostňuje malé objemy produkce (100 a méně položek) u všech nových produktů.

Všechny tyto postupy vyvolávají závažné etické otázky kvůli nečitelnosti algoritmů a nedostatku transparentnosti ohledně využití shromažďovaných dat. Například Shein dostal v roce 2022 pokutu od státu New York za to, že neinformoval téměř 40 milionů uživatelů o úniku dat z roku 2018. Firma je rovněž vyšetřována Evropskou komisí kvůli nejméně šesti klamavým a nekalým praktikám, jako jsou „falešné slevy“ nebo „zavádějící informace“.

Vliv AI je obrovský, jelikož systémy pro doporučení ovlivňují téměř 35 % online nákupů. Zákony EU jako je Akt o digitálních službách (DSA) a Akt o umělé inteligenci (AI Act) mají zvýšit ochranu spotřebitelů. Cílem je zajistit transparentnost a odpovědnost v digitální sféře, ochranu před manipulativním designem a prevenci používání vysoce rizikových nebo klamavých systémů AI. Přetrvávají však otázky ohledně toho, jak konkrétně tyto regulace řeší rizika neprůhledných algoritmů a jak bude zajištěna vymahatelnost a kontrola jejich dopadu na zákazníky.

Stalo se
Novinky
Donald Trump

Experti jsou Trumpovými protiruskými sankcemi překvapeni

Trumpova administrativa nečekaně obrátila kurz ve své strategii vůči Rusku, když po devíti měsících snah o ústupky pomocí pobídek uvalila „masivní sankce“ na dva největší ruské producenty ropy. Tyto sankce, namířené na společnosti Rosněfť a Lukoil a desítky jejich dceřiných společností, představují první přímá opatření, která prezident Donald Trump zavedl od svého návratu do úřadu. Odborníci se shodují, že cílení na tyto giganty, které tvoří zhruba polovinu ruského ropného exportu, je významnou změnou oproti předchozí praxi.

Novinky
Analýza
Ilustrační fotografie

Demografická krize se rychle blíží, důchody jsou v ohrožení. Klíčem k přežití může být zvládnutá migrace, Česko ale zaostává

Evropa čelí demografické krizi, která zásadně promění její ekonomiku, politiku i sociální strukturu. Populace stárne, porodnost klesá a bez migrace by se kontinent začal zmenšovat. Česká republika není výjimkou – prudce ubývá lidí v produktivním věku a důchodový systém se blíží hranici udržitelnosti. Migrace se tak stává nejen pracovním, ale i strategickým tématem. A také otázkou, zda dokážeme proměnit nevyhnutelný trend v nástroj přežití a dalšího rozvoje.

Novinky
Vladimir Putin

USA se nikdy nepodvolíme, prohlásil Putin. Připustil ale, že sankce budou bolet

Ruský prezident Vladimir Putin prohlásil, že se jeho země nikdy nepodvolí tlaku Spojených států, zároveň však připustil, že nové americké sankce mohou způsobit Rusku určité ekonomické škody. K jeho prohlášení došlo poté, co USA uvalily sankce na dva největší ruské producenty ropy, a objevily se zprávy, že Čína a Indie zvažují omezení nákupu ruské ropy.

Novinky
Ilustrační foto

Změny počasí tvrdě dopadají na rybáře. Roste zoufalství i počet nehod a úmrtí

Jihokorejští rybáři čelí rostoucímu nebezpečí na moři, a úřady i odborníci se shodují, že hlavní příčinou je klimatická změna. Prudký nárůst nehod s fatálními následky vyvolal v zemi znepokojení. V loňském roce v mořích kolem Jižní Koreje zahynulo nebo se pohřešovalo 164 lidí, což představuje nárůst o 75 % oproti předchozímu roku. Většinou šlo o rybáře, jejichž lodě se potopily nebo převrátily.