Letectví pod tlakem: Jak aerolinky zajišťují bezpečnost cestujících na konfliktním Blízkém východě

Jordánsko uzavřelo vzdušný prostor, letadla se vyhýbají i Íránu
Jordánsko uzavřelo vzdušný prostor, letadla se vyhýbají i Íránu, foto: flightradar24.com
Klára Marková 19. června 2025 12:45
Sdílej:

Blízký východ je region plný historických pokladů a kulturního dědictví, ale také místem častých geopolitických konfliktů. V současnosti je svět svědkem dramatické eskalace napětí mezi Izraelem a Íránem, která znepokojuje nejen politické lídry, ale i globální letecký průmysl. Právě přes tuto oblast totiž vede klíčová letecká trasa spojující Evropu, Asii a Afriku. Vzhledem k tomu, že region je domovem významných aerolinek jako Emirates, Qatar Airways a Etihad Airways, otázka bezpečnosti cestujících se stává zásadní.

Bezpečnost pasažérů je hlavní prioritou každé letecké společnosti. A jak ukazuje historie, civilní letectví a vojenské konflikty se příliš neslučují. Příkladem budiž tragédie letu Iran Air 655, který byl v roce 1988 sestřelen americkým válečným plavidlem, nebo let MH17 malajsijských aerolinií, jenž byl zničen raketou nad Ukrajinou v roce 2014. Tyto tragédie jasně ukazují, jak křehké je civilní letectví ve válečných zónách.

Letecké společnosti proto podle The Conversation nečekají a přijímají okamžitá opatření. V souladu s požadavky Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) musí mít každá aerolinka zavedený tzv. Safety Management System – systém řízení bezpečnosti, který zahrnuje identifikaci rizik, jejich hodnocení a zavádění zmírňujících opatření.

Jedním z nejviditelnějších bezpečnostních opatření je změna leteckých tras. V reakci na současné napětí již letecký provoz výrazně omezil využívání vzdušného prostoru Íránu, Iráku, Sýrie, Izraele, Jordánska, Palestiny i Libanonu. Stejně tak se nelétá nad Ukrajinou. Na serveru Flightradar24 je situace zřetelná – velké oblasti Středního východu zejí prázdnotou.

Přesměrování letů však není bez následků. Letecký provoz se koncentruje do menších oblastí, což klade vyšší nároky na řízení letového provozu i posádky letadel. Změny tras také znamenají delší dobu letu, vyšší spotřebu paliva a tím i vyšší provozní náklady.

Dopady se mohou postupně promítnout i do cen letenek. Ty sice zůstávají pro již prodané lety nezměněné, ale pokud bude nestabilita v regionu pokračovat, cestující mohou očekávat růst cen. A to nejen kvůli delším trasám. Klíčovým faktorem je i cena leteckého paliva – Jet-A1, vyráběného z ropy.

V případě, že by Írán zablokoval Hormuzský průliv, jedno z nejdůležitějších ropných úžin světa, cena ropy by mohla dramaticky vzrůst. A s ní i náklady aerolinek. I když se takový krok zatím nejeví jako pravděpodobný, riziko nelze zcela vyloučit.

V sázce je ale víc než jen finance. Letecká spojení skrze Blízký východ umožňují hladké přesuny mezi kontinenty a hrají zásadní roli v globální konektivitě. V případě dlouhodobějšího konfliktu hrozí narušení této dopravní sítě. Pojištění letadel by se mohlo prodražit a to by vedlo k dalšímu nárůstu cen pro cestující.

Dalším problémem je důvěra cestujících. Vládní varování a doporučení cestovatelským veřejnostem mohou vést k poklesu zájmu o cestování do daného regionu – a následně k poklesu rezervací a příjmů aerolinek. Přitom ještě nedávno překonávaly počty pasažérů úroveň z období před pandemií a odborníci předpovídali další růst.

I přes složitou situaci zůstává letecká doprava nejbezpečnější formou cestování. Aerolinky dělají vše pro to, aby zajistily bezpečnost letů a udržely důvěru cestujících i v době zvýšeného rizika. V neklidných časech, kdy se politické napětí přelévá i do vzdušného prostoru, se profesionální a předvídavý přístup stává klíčem k ochraně cestujících i stability globálního letectví. 

Témata:
Stalo se
Novinky
Analýza
Rozmístění ruských jednotek na Ukrajině (ke dni 16. 10. 2025)

Ukrajinská armáda prochází vážnou krizí. Rusové v dronové válce získávají převahu, velké úseky fronty jsou bez obrany

Navzdory oficiálním prohlášením o stabilizaci fronty se ukrajinská obrana nachází v kritické fázi. Armáda trpí vyčerpáním, nedostatkem pěchoty a přetíženou logistikou, zatímco reformy velení zůstávají nedokončené. Nová korpusová struktura nefunguje a velení se centralizuje v rukou Oleksandra Syrského. Ruské síly mezitím využívají infiltrační taktiku a převahu v masové výrobě dronů. Bez zásadních změn hrozí, že se „patová“ válka přetaví v pomalý, ale nevratný posun ve prospěch Moskvy.

Novinky
Ilustrační foto

Lékaři: Těla Palestinců vrácená Izraelem nesou známky mučení a poprav

Lékaři v nemocnici Násir v Chán Júnisu na jihu Gazy uvádějí, že mnohá z 90 těl Palestinců, která byla vrácena izraelskými úřady v rámci dohody o příměří, nesla známky mučení a poprav. Podle jejich zjištění měly oběti zavázané oči, svázané ruce a střelné rány v hlavě.

Novinky
Ilustrační fotografie

Ruské síly utrpěly na Ukrajině ztráty přesahující 1,1 milionu vojáků, tvrdí Kyjev

Ruské ozbrojené složky utrpěly v roce 2025 na Ukrajině zatím přes 300 000 obětí a více než jeden milion od zahájení války. Přestože ruská armáda postupuje na několika osách postupu na Ukrajině, nejsou tyto zisky zásadní, ale ani levné. Pro srovnání, dle odhadu britského ministerstva obrany, Rusko ztratilo v roce 2024 přibližně 420 000 vojáků. Britské ministerstvo obrany odhaduje, že v roce 2025 utrpěly ruské síly přibližně 332 000 obětí, včetně zabitých a zraněných vojáků. 

Novinky
Pásmo Gazy

Jak obnovit Pásmo Gazy? V historii je událost, kterou se Palestinci mohou inspirovat

Na první pohled nemusí existovat bezprostřední podobnosti mezi zdevastovaným Nagasaki po americkém atomovém bombardování v roce 1945 a dnešní Gazou, kromě masivního zničení. Přesto lze při zvažování poválečné obnovy Gazy – za předpokladu, že současné příměří vydrží – mnohé pochopit ze zkušeností Nagasaki a z toho, jak se toto město vypořádalo s bolestným procesem opětovného startu a výstavby prakticky z ničeho.