Letectví pod tlakem: Jak aerolinky zajišťují bezpečnost cestujících na konfliktním Blízkém východě

Jordánsko uzavřelo vzdušný prostor, letadla se vyhýbají i Íránu
Jordánsko uzavřelo vzdušný prostor, letadla se vyhýbají i Íránu, foto: flightradar24.com
Klára Marková DNES 12:45
Sdílej:

Blízký východ je region plný historických pokladů a kulturního dědictví, ale také místem častých geopolitických konfliktů. V současnosti je svět svědkem dramatické eskalace napětí mezi Izraelem a Íránem, která znepokojuje nejen politické lídry, ale i globální letecký průmysl. Právě přes tuto oblast totiž vede klíčová letecká trasa spojující Evropu, Asii a Afriku. Vzhledem k tomu, že region je domovem významných aerolinek jako Emirates, Qatar Airways a Etihad Airways, otázka bezpečnosti cestujících se stává zásadní.

Bezpečnost pasažérů je hlavní prioritou každé letecké společnosti. A jak ukazuje historie, civilní letectví a vojenské konflikty se příliš neslučují. Příkladem budiž tragédie letu Iran Air 655, který byl v roce 1988 sestřelen americkým válečným plavidlem, nebo let MH17 malajsijských aerolinií, jenž byl zničen raketou nad Ukrajinou v roce 2014. Tyto tragédie jasně ukazují, jak křehké je civilní letectví ve válečných zónách.

Letecké společnosti proto podle The Conversation nečekají a přijímají okamžitá opatření. V souladu s požadavky Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) musí mít každá aerolinka zavedený tzv. Safety Management System – systém řízení bezpečnosti, který zahrnuje identifikaci rizik, jejich hodnocení a zavádění zmírňujících opatření.

Jedním z nejviditelnějších bezpečnostních opatření je změna leteckých tras. V reakci na současné napětí již letecký provoz výrazně omezil využívání vzdušného prostoru Íránu, Iráku, Sýrie, Izraele, Jordánska, Palestiny i Libanonu. Stejně tak se nelétá nad Ukrajinou. Na serveru Flightradar24 je situace zřetelná – velké oblasti Středního východu zejí prázdnotou.

Přesměrování letů však není bez následků. Letecký provoz se koncentruje do menších oblastí, což klade vyšší nároky na řízení letového provozu i posádky letadel. Změny tras také znamenají delší dobu letu, vyšší spotřebu paliva a tím i vyšší provozní náklady.

Dopady se mohou postupně promítnout i do cen letenek. Ty sice zůstávají pro již prodané lety nezměněné, ale pokud bude nestabilita v regionu pokračovat, cestující mohou očekávat růst cen. A to nejen kvůli delším trasám. Klíčovým faktorem je i cena leteckého paliva – Jet-A1, vyráběného z ropy.

V případě, že by Írán zablokoval Hormuzský průliv, jedno z nejdůležitějších ropných úžin světa, cena ropy by mohla dramaticky vzrůst. A s ní i náklady aerolinek. I když se takový krok zatím nejeví jako pravděpodobný, riziko nelze zcela vyloučit.

V sázce je ale víc než jen finance. Letecká spojení skrze Blízký východ umožňují hladké přesuny mezi kontinenty a hrají zásadní roli v globální konektivitě. V případě dlouhodobějšího konfliktu hrozí narušení této dopravní sítě. Pojištění letadel by se mohlo prodražit a to by vedlo k dalšímu nárůstu cen pro cestující.

Dalším problémem je důvěra cestujících. Vládní varování a doporučení cestovatelským veřejnostem mohou vést k poklesu zájmu o cestování do daného regionu – a následně k poklesu rezervací a příjmů aerolinek. Přitom ještě nedávno překonávaly počty pasažérů úroveň z období před pandemií a odborníci předpovídali další růst.

I přes složitou situaci zůstává letecká doprava nejbezpečnější formou cestování. Aerolinky dělají vše pro to, aby zajistily bezpečnost letů a udržely důvěru cestujících i v době zvýšeného rizika. V neklidných časech, kdy se politické napětí přelévá i do vzdušného prostoru, se profesionální a předvídavý přístup stává klíčem k ochraně cestujících i stability globálního letectví. 

Témata:
Stalo se
Novinky
Shození bomby GBU-57

GBU-57 jako noční můra Íránců: Nejsilnější bomby na světě se děsí celá země

Mezi nejničivější zbraně, které má Spojené státy americké letectvo ve svém arzenálu, patří těžká průrazná bomba GBU-57 Massive Ordnance Penetrator (MOP). Tato zbraň, která je schopna prorazit masivní betonové i skalní kryty, je považována za klíčový nástroj pro případný útok na hluboce ukryté jaderné zařízení. Právě proto vyvolává v Íránu mimořádné obavy – Teherán se již řadu let snaží ukrýt své jaderné aktivity hluboko pod zemí, a GBU-57 je jednou z mála zbraní, která je schopna takové cíle efektivně zasáhnout.

Novinky
Jordánsko uzavřelo vzdušný prostor, letadla se vyhýbají i Íránu

Letectví pod tlakem: Jak aerolinky zajišťují bezpečnost cestujících na konfliktním Blízkém východě

Blízký východ je region plný historických pokladů a kulturního dědictví, ale také místem častých geopolitických konfliktů. V současnosti je svět svědkem dramatické eskalace napětí mezi Izraelem a Íránem, která znepokojuje nejen politické lídry, ale i globální letecký průmysl. Právě přes tuto oblast totiž vede klíčová letecká trasa spojující Evropu, Asii a Afriku. Vzhledem k tomu, že region je domovem významných aerolinek jako Emirates, Qatar Airways a Etihad Airways, otázka bezpečnosti cestujících se stává zásadní.

Novinky
Kreml

Kreml čeká na příležitost. Válka Izraele s Íránem může změnit Blízký východ k nepoznání

Rusko pozorně sleduje eskalující konflikt mezi Izraelem a Íránem, v němž může paradoxně posílit svůj vliv. Kreml má tendenci těžit z krizí v energeticky bohatém regionu Blízkého východu. Írán je pro Moskvu klíčovým partnerem – jak ekonomicky, tak vojensky, a jeho případné oslabení by znamenalo ztrátu další opory. Rusko se však snaží zachovat si manévrovací prostor a nabízí zprostředkování. Paradoxně tak může posílit svou roli na světové scéně.

Novinky
Ilustrační foto

G20 na svět uvrhla extrémní počasí, může ho ale i zastavit? Podle vědců poměrně jednoduše

Nejbohatší a nejrozvinutější státy světa, sdružené ve skupině G20, mají na svém kontě nejen největší spotřebu energie, ale i největší odpovědnost za historické emise oxidu uhličitého. Právě tyto státy ale mají podle nejnovější studie odborníků ze Sydneyské technologické univerzity, kterou vedli profesoři Sven Teske a Saori Miyake, i největší potenciál k výrobě čisté energie z obnovitelných zdrojů. Teoreticky by podle vědců mohly produkovat tolik energie, že by pokryly veškeré světové potřeby. K tomu je ale potřeba splnit několik klíčových podmínek.