Proč je práce stíhacího pilota jednou z nejnáročnějších na světě?

F-35
F-35, foto: Lockheed Martin
Klára Marková 15. září 2025 15:58
Sdílej:

Práce stíhacího pilota je považována za jednu z nejstresovějších, a to kvůli kombinaci extrémní zodpovědnosti, neustálého existenčního rizika a psychologické zátěže, kterou musí pilot nést. I když jsou fyzická rizika spojená s letem dobře známá, psychologická daň za tuto práci je často přehlížena.

Moderní kokpity sice zjednodušily ovládání stíhačky, ale pilot je neustále bombardován obrovským množstvím informací. Radary, zbraňové systémy, rádiová komunikace a symboly na displeji se mění každou vteřinu.

Pilot musí v každém okamžiku filtrovat příval dat, určovat priority a jednat podle nich. Tato mentální propustnost je velmi vysoká a přetížení může vést k chybám. Piloti jsou proto trénováni na zvládání stresu v simulacích, aby se v reálné situaci rozhodovali automaticky a nepodléhali panice.

Stíhací pilot neustále čelí stresu ze zodpovědnosti za život a smrt. Jakákoliv chyba může mít za následek smrt pilota, jeho kolegů, vojáků na zemi nebo nevinných civilistů. A i když je mise provedena perfektně, jejím výsledkem je obvykle smrt cíle.

Pilot si je vědom, že každá zbraň, kterou vypustí, má potenciál rozhodnout o osudu desítek nebo stovek lidí na zemi. Taková morální zodpovědnost se může projevovat úzkostí nebo poruchami spánku.

Zatímco většina profesí čelí abstraktním rizikům, stíhací pilot neustále konfrontuje samotnou smrt. Létá nadzvukovou rychlostí ve složitém stroji, který je náchylný k poruchám, a to často nad hornatým terénem nebo otevřenou vodou.

Navíc se musí potýkat s nepřátelskými střelami. Mezi vojáky v armádě nebo námořnictvu existuje silné pouto a vzájemná podpora, ale v kokpitu je pilot na nebezpečí a následky svých rozhodnutí obvykle sám. 

Ačkoliv výcvik pilotů klade důraz na zvládání psychologických rizik, jako je například mentální odolnost v chaotickém prostředí, dechařská cvičení a vizualizační techniky, rizika spojená s pilotováním stíhačky nelze zcela odstranit, pouze omezit.

Pilot je tak nucen čelit nebezpečí a stresu. Není divu, že podle některých studií má jeden z osmi pilotů známky deprese, což je mnohem víc než u jiných povolání. Proto je v letectví kladen čím dál větší důraz na psychologickou podporu pilotů, která je součástí jejich tréninku.

Témata:
Stalo se
Celebrity
Štefan Margita a Hana Zagorová

Štefan Margita: PRAVDA o investici kvůli "oživení" Hany Zagorové!

Štefan Margita se v příštím roce na svém velkém koncertě chystá "oživit" zesnulou manželku Hanu Zagorovou, která zazpívá přítomným lidem sama i s ním. Nebude to levná záležitost. Operní pěvec musí vytáhnout z kapsy pořádný balík.

Novinky
Policie Velká Británie

ÚTOK ve Velké Británii: Deset pobodaných ve vlaku! Zasahovala policie

Devět lidí má být v ohrožení života po útoku nožem ve vlaku na východě Anglie. Policie v případu zadržela dva muže, o příčinách události ale zatím nechce spekulovat. Kvůli incidentu se dnes očekávají potíže v britské železniční dopravě. 

Novinky
Daniel Krištof

Úřad práce ochromila TRAGÉDIE: Šéf Krištof podlehl těžké nemoci!

Českou státní správou otřásla před víkendem smutná zpráva. Ve věku pouhých 46 let zemřel úřadující generální ředitel Úřadu práce Daniel Krištof. Úřad vedl v posledních dvou letech. Podle dostupných informací podlehl těžké nemoci. 

Novinky
Moře

Jak zastavit drancování planety a extrémní počasí? Stačí pouhé 1 % pobřežních vod

Pouhý jeden procent světových pobřežních vod by teoreticky dokázalo generovat dostatek větrné a solární energie na moři k pokrytí třetiny celosvětové spotřeby elektřiny do roku 2050. Takový slib přináší nová studie vědeckého týmu ze Singapuru a Číny, který systematicky mapoval globální potenciál obnovitelných zdrojů na moři. Přeměna tohoto potenciálu v realitu je však složitá. Zrychlení rozvoje obnovitelných zdrojů na moři čelí značným technickým, ekonomickým i politickým překážkám.