Evropská unie začíná stále zřetelněji vnímat jako bezpečnostní hrozbu dlouho přehlíženou skutečnost: čínské firmy mají podíl ve více než 30 přístavech po celé Evropě. Zatímco dříve byly tyto investice vítány jako prostředek k rozvoji infrastruktury, dnes se ukazuje, že by mohly znamenat strategické ohrožení bezpečnosti EU.
Evropský komisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas ve čtvrtek vyzval průmyslové lídry, aby „přehodnotili bezpečnost přístavů a důkladněji prověřovali zahraniční účast“. Šlo o jedno z dosud nejjasnějších varování z Bruselu, že to, co bývalo považováno za hospodářský přínos, se mění v geopolitický problém.
Obavy Bruselu reflektuje i nedávná obranná bílá kniha Evropské komise, která navrhuje přísnější pravidla pro zahraniční vlastnictví „kritické dopravní infrastruktury“. Podobné volání po důslednějším dohledu obsahuje i návrh dokumentu frakce Socialistů a demokratů v Evropském parlamentu, který požaduje zpřísnění pravidel při revizi nařízení o prověřování zahraničních investic.
Ačkoli se v těchto prohlášeních Čína výslovně nezmiňuje, kontext je jasný. Výzkumník Simon Van Hoeymissen z belgického Královského vyššího institutu obrany upozorňuje, že jde o reakci na rostoucí čínský vliv ve strategických přístavech jako jsou Antverpy, Rotterdam nebo řecký Pireus.
Klíčovými hráči jsou čínské firmy COSCO, China Merchants a hongkongská společnost Hutchison. Tyto korporace nyní ovládají podíly v desítkách evropských terminálů. Podle portugalské europoslankyně Any Miguel Pedro (Evropská lidová strana) nejde o běžné tržní chování. COSCO podle ní plní pokyny Komunistické strany Číny a její expanze do přístavní infrastruktury není pouze ekonomickým, ale hlavně bezpečnostním rizikem.
V podobném duchu varuje i zpráva varšavského Centra pro východní studia, podle níž ruská invaze na Ukrajinu a nepřímá podpora ze strany Číny zvýšily citlivost EU vůči otázkám vlastnictví přístavní infrastruktury.
Příkladem toho, jak hluboké a zároveň problematické tyto vazby mohou být, je situace v polském přístavu Gdyně, kde společnost Hutchison drží podíl již přes 20 let. Jenže hned vedle se nachází vojenská základna, loděnice a sídlo elitních polských námořních sil NATO. Kdo ovládá terminál, má tedy přímý přístup ke klíčovým vojenským operacím aliance.
Polská vláda proto přístav Gdyně zařadila mezi strategickou infrastrukturu, což znamená, že jeho provozovatel musí spolupracovat s vládou na zajištění bezpečnosti.
Podle informací deníku Politico nyní firma Hutchison zvažuje, že pod tlakem amerického prezidenta Donalda Trumpa — který chce čínské firmy vytlačit i z Panamského průplavu — prodá část svého majetku. Vyjednává údajně o prodeji 14 evropských přístavů, a to konsorciu vedenému BlackRockem, do nějž patří i Mediterranean Shipping Company. Tento obchod však v březnu ztroskotal kvůli zásahu Pekingu.
Tyto události ještě více posilují naléhavost výzvy europoslankyně Pedro: „Pokud protivník zneužije slabinu v jednom přístavu, ohrožuje tím celou Evropu. Nemůžeme si dovolit strategickou slepotu, zatímco jiní jednají s jasným cílem.“
Změna přístupu Bruselu tak přichází v době, kdy se Evropa snaží zpevnit své obranné linie nejen proti vojenským, ale i ekonomickým hrozbám. Kdo ovládá přístavy, ovládá brány do Evropy — a Evropa si to konečně začíná uvědomovat.
Předseda ANO Andrej Babiš je nadále jediným kandidátem hnutí na premiéra, řekl místopředseda zmíněného subjektu Karel Havlíček. Reagoval tak na dnešní vyjádření prezidenta Petra Pavla. Hlava státu trvá na tom, aby Babiš vysvětlil veřejnosti, jak vyřeší svůj střet zájmů.
Česko se o uplynulém víkendu rozloučilo s kardinálem Dominikem Dukou. Ve svatovítské katedrále na Pražském hradě v sobotu nechyběla ani herečka Jiřina Bohdalová. Jak bude legenda kinematografie na duchovního vzpomínat?
V Česku se předávají ocenění i u příležitosti listopadového státního svátku. Šest osobností obdrželo od ministra zahraničních věcí Jana Lipavského (za Spolu) Medaili Za zásluhy o diplomacii. Ministerstvo o tom informovalo na webu.
Ještě loni platilo, že Oto Klempíř je součástí kapely J.A.R., která je se 17. listopadem 1989 svým způsobem nedílně spjatá. Letos už je z Klempíře politik, jenž se má stát ministrem kultury v nové vládě. Co u příležitosti dnešního státního svátku pronesl?
Příští rok to bude velká sláva, protože Lucie Bílá v dubnu oslaví kulaté 60. narozeniny. Dlouhé desítky let se úspěšně pohybuje na hudební scéně. Sama zpěvačka nyní prohlásila, že čas ukázal, že kroky, které dělala, byly správné.
Americký prezident Donald Trump vyzval republikány, aby dále nebránili zveřejnění tzv. Epstein Files. Podle Trumpa totiž není co skrývat. Šéf Bílého domu si zároveň přeje, aby se opět začalo řešit to, co je pro Spojené státy americké opravdu důležité.
Felix Slováček v premiérové epizodě televizního cyklu 13. komnata promluvil o nejtěžších chvílích života, přičemž popsal několikaletý boj milované dcery Aničky s rakovinou, které talentovaná herečka a zpěvačka nakonec podlehla.
Prezident Petr Pavel připustil, že může hnutí ANO požádat o jiného kandidáta na premiéra kvůli trvajícímu střetu zájmů předsedy hnutí Andreje Babiše. Pavel nadále trvá na tom, aby Babiš veřejně předložil řešení problému, který brání jeho jmenování do čela vlády.
Zima začíná v Česku vystrkovat růžky, což potvrzuje i nejnovější výstraha meteorologů. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) varoval před náledím, které se může vytvořit na téměř celém území republiky.
Železniční trať v Polsku poškodila sabotáž, uvedl polský premiér Donald Tusk v pondělí na sociální síti. Dosud neznámí pachatelé měli použít výbušniny. Polské úřady zatím nechtějí spekulovat o tom, zda jsou za čin zodpovědní Rusové.
Uplynul měsíc od chvíle, kdy Veronika Arichteva sdělila veřejnosti tu nejsmutnější možnou zprávu a následně se z pochopitelných důvodů odmlčela. Až ve čtvrtek konečně našla síly prozradit, jak s rodinou prožila uplynulé týdny.
Pravděpodobný příští premiér Andrej Babiš (ANO) se v pondělí ráno dostavil na Národní třídu, kde si lidé budou po celý den připomínat události vedoucí k pádu komunistického režimu na konci roku 1989.