Čína dominuje: Jak vyhrála celosvětový závod o baterie pro elektromobily?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Pixabay
Klára Marková DNES 19:48
Sdílej:

Dnes se v Číně vyrábí více než tři čtvrtiny celosvětové produkce lithium-iontových článků a země hostí šest z deseti největších světových výrobců baterií. Přitom ještě v roce 2005 měla Čína pouze dva výrobce baterií pro elektromobily. Tento meteorický vzestup je výsledkem kombinace strategické vládní podpory a zdatnosti čínských společností v hromadné výrobě a řízení nákladů.

Klíčovým momentem bylo už olympijské hry v Pekingu v roce 2008, kde se poprvé ve velkém měřítku představily flotily elektrobusů. Tehdy šlo o první velký krok, který položil základ pro současnou světovou dominanci.

Za rychlým vzestupem stojí obrovský domácí trh, který byl cíleně „uzavřen a chráněn“ pro domácí firmy, a koordinovaná vládní podpora napříč celým dodavatelským řetězcem. K tomuto přispěly spotřebitelské dotace, rozvoj dobíjecích sítí a politika nařizující automobilkám vyrábět elektromobily.

Čínští politici už v raných 2000. letech usoudili, že elektromobily představují pro čínský automobilový průmysl šanci přeskočit Západ, jelikož se jednalo o zcela nové, nevyvinuté odvětví. V roce 2015 Čína zavedla klíčové pravidlo, které pod hrozbou ztráty dotací de facto přikázalo výrobcům automobilů používat baterie pouze od vybraných, vládními „bílými seznamy“ schválených dodavatelů, jimiž byly výhradně čínské firmy.

Tento příliv nových zákazníků umožnil společnosti CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited), která se od společnosti ATL oddělila v roce 2011, stát se v roce 2017 největším světovým výrobcem baterií pro elektromobily, čímž překonala japonský Panasonic a domácí BYD. CATL si drží tento titul dodnes. BYD, který je aktuálně druhým největším výrobcem baterií, vstoupil do automobilového průmyslu dodávkami baterií pro mobilní telefony.

Čínské firmy prokázaly výjimečnou schopnost rychlé adaptace a efektivního řízení nákladů. Mnoho z nich funguje na vertikálně integrovaném modelu, kde plně nebo částečně vlastní své dodavatele, což pomáhá kontrolovat náklady a zabezpečit dodavatelské řetězce.

Západní konkurence podle BBC zaspala, zčásti kvůli lobbování, které vedlo k rozmělnění mandátů pro vozidla s nulovými emisemi v USA, a částečně kvůli finanční krizi v roce 2008, která poškodila start-upy v oblasti čisté energie. Řada z nich, včetně pokročilé bateriové společnosti A123, byla později koupena čínskými firmami.

Za rychlou technologickou revolucí stojí také velké množství vysoce kvalifikovaných techniků a inženýrů, které produkuje cílený systém vzdělávání. Například CATL zaměstnává přes 20 000 technických inženýrů. Neustálé inovace, jako je „Blade Battery“ (čepelová baterie) od BYD, která je levnější na výrobu, protože nepoužívá kobalt, navíc mění tržní standardy.

Dnes Čína dominuje ve výrobě ve všech fázích dodavatelského řetězce, kromě těžby některých surovin. Podle Mezinárodní energetické agentury (IEA) má země téměř 85 % celosvětové výrobní kapacity baterií, zatímco Severní Amerika má 5 % a Evropa 7 %.

Experti se shodují, že pro ostatní země bude extrémně obtížné čínskou dominanci u současné generace baterií ohrozit. Dosažená výrobní měřítka a vertikální integrace jsou těžko replikovatelné. Někteří odborníci však vidí šanci v technologiích nové generace, jako jsou solid-state baterie (s pevným elektrolytem), které by mohly narušit stávající dodavatelské řetězce a vytvořit prostor pro nové globální hráče.

Stalo se
Novinky
Import a export

Trump poprvé připustil, že za jeho cla platí američtí spotřebitelé

Americký prezident Donald Trump se během rozhovoru pro Fox News, kde se řešil růst cen kávy, nepřímo fakticky opravil v otázce, kdo nese náklady na jím uvalená dovozní cla. Zatímco dlouhodobě trvá na tom, že cla platí výhradně zahraniční země nebo společnosti, tentokrát navrhl snížení cel, aby se snížily ceny kávy pro americké spotřebitele.

Novinky
Jižní Korea

Třináctihodinový maraton bez přestávky. Školství v Jižní Koreji má jednu z nejdéle trvajících zkoušek na světě

Jižní Korea se každý listopad prakticky zastavuje kvůli své nechvalně proslulé přijímací zkoušce na vysoké školy Suneung (zkratka pro College Scholastic Ability Test neboli CSAT). Zatímco většina z více než 550 000 uchazečů opouští brány škol v pozdním odpoledni, někteří studenti zůstávají v místnostech až do pozdních nočních hodin. Jedná se o nevidomé studenty, pro které zkouška Suneung v nejdelší verzi trvá téměř 13 hodin, s koncem kolem 21:48.

Novinky
Capture Bag

Taška na asteroidy? Vědci vymysleli zařízení, které v historii nemá obdoby

Kalifornská společnost TransAstra vyvinula a úspěšně otestovala nafukovací zařízení zvané Capture Bag (Zachytávací vak), které by mohlo revolučním způsobem změnit těžbu surovin z asteroidů a zároveň pomoci s řešením narůstajícího problému kosmického smetí. Podle společnosti má jít o dostupnou a robustní technologii.

Novinky
Vladimir Putin

Aliance s limity: Maduro žádá Putina o pomoc proti USA, dostane ji ale?

Vztahy mezi Ruskem a Venezuelou, nejbližším jihoamerickým spojencem Moskvy, procházejí v důsledku ruské invaze na Ukrajinu v roce 2022 fází úpadku a oslabení. Venezuela aktuálně čelí rostoucímu tlaku ze strany Spojených států, včetně opakovaných amerických vojenských akcí u karibského pobřeží. Venezuelský prezident Nicolás Maduro proto přímo požádal Vladimira Putina o dodávky zbraní a další vojenské techniky, jak uvádí deník Meduza.