Najetí autem do davu lidí: Většinou nejde o terorismus, případy se ale množí. Co s tím?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Depositphotos
Klára Marková 28. května 2025 13:21
Sdílej:

V pondělí večer zaplavily centrum Liverpoolu stovky tisíc fanoušků místního fotbalového klubu, aby oslavili vítězství svého týmu v anglické Premier League. Oslavy se však změnily v tragédii poté, co krátce po 18. hodině místního času vjel do davu šedý Ford Galaxy – jen pár minut poté, co místem projel slavnostní autobus s hráči.

Podle dostupných údajů bylo zraněno 47 osob, přičemž 27 z nich bylo převezeno do nemocnice. Mezi zraněnými jsou i čtyři děti a dva lidé zůstávají v kritickém stavu. Očití svědci a záběry z místa ukazují, že vozidlo se nejprve zastavilo uprostřed hádky s několika účastníky oslav, pak couvlo a náhle prudce vyrazilo vpřed přímo do lidí.

Řidič – 53letý muž z Liverpoolu – byl na místě zadržen. Policie vyloučila, že by šlo o teroristický čin, a označila událost za izolovaný incident. Motiv činu zatím zůstává nejasný a úřady vyzvaly veřejnost, aby se zdržela šíření nepodložených informací.

Případy úmyslného najetí vozidly do davu se ale v poslední době množí. Přestože často nejde o terorismus, mají tyto incidenty společné rysy a je nutné se z nich poučit a lépe chránit veřejná shromáždění, píše The Conversation.

V posledních měsících došlo ke znepokojivému nárůstu podobných útoků po celém světě. V kanadském Vancouveru vjel 26. dubna muž SUV do davu během oslav filipínského kulturního svátku a zabil 11 lidí. V čínském městě Jinhua zabila žena 22. dubna 14 osob u základní školy. V německém Mannheimu zemřeli 3. března dva lidé, když do pěší zóny vjel automobil.

V Mnichově narazil 13. února muž autem do demonstrantů z odborového průvodu a usmrtil matku s dvouletou dcerou. V New Orleans zabil na Nový rok řidič nákladního vozu 14 lidí na přeplněné Bourbon Street. V prosinci loňského roku vjel muž s BMW na vánoční trh v Magdeburgu a usmrtil šest lidí, včetně devítiletého chlapce, a zranil téměř tři stovky dalších.

Z těchto sedmi nedávných útoků byly jen dva označeny za terorismus. V některých případech, například ve Vancouveru nebo Mannheimu, měly osoby za volantem psychiatrickou diagnózu. To naznačuje, že většina těchto činů není motivována ideologií, ale spíše osobními problémy, psychickou krizí nebo náhlým výbuchem vzteku.

Ani Austrálie se těmto incidentům nevyhnula. V roce 2017 vjel řidič do davu na rušné Bourke Street v Melbourne a zabil šest lidí. Později téhož roku další podobný čin ukončil život jedné osoby. Ani jeden případ nebyl označen jako terorismus, ale ukázaly vážné slabiny v městském plánování a ochraně veřejnosti.

Autoři článku, Milad Haghani a Hossein Parineh z Univerzity v Melbourne, provedli analýzu více než 150 případů najetí vozidel do civilních davů po celém světě od roku 2000. Tyto incidenty si dosud vyžádaly přibližně 511 obětí na životech. Nejtragičtější byl útok v jihofrancouzském Nice v roce 2016, kdy do oslav státního svátku vjelo nákladní auto a zabilo 86 lidí. Útočník byl na místě zastřelen policií, osm dalších osob bylo následně odsouzeno za trestné činy související s terorismem nebo zbraněmi.

Nejvíce těchto incidentů bylo zaznamenáno ve Spojených státech (31), Číně (29), Německu (14) a Izraeli (14). Velká Británie, do nedávna s šesti případy, nyní zaznamenává sedmý. Austrálie eviduje pět případů. Statistiky ukazují prudký nárůst v letech 2017 a 2018, po němž následoval pokles a opětovný nárůst po roce 2022. Jen v roce 2025 už došlo ke 14 útokům, které si vyžádaly více než 50 obětí.

Zajímavé je, že méně než třetina všech těchto útoků byla oficiálně označena za teroristické. To naznačuje, že se nejedná výhradně o organizované násilí, ale čím dál častěji o individuální činy, vycházející z duševních poruch, osobních konfliktů nebo impulzivního chování.

Z hlediska ochrany veřejnosti je však motiv méně důležitý než výsledek. Vozidlo, bez ohledu na úmysl, představuje vážnou hrozbu pro dav a tato rizika je nutné aktivně řídit. Autoři článku proto navrhují řadu konkrétních opatření, která by měla být součástí každého veřejného venkovního podniku.

Města by měla instalovat pevné bariéry, které odolají nárazu vozu i při vysoké rychlosti, a pečlivě je rozmístit tak, aby neumožnily průjezd. Dlouhé, rovné úseky by měly být přerušovány například stánky nebo oplocením, aby se zabránilo akceleraci vozidel.

Vjezd vozidel do oblasti konání akce by měl být přísně kontrolován a povolen jen předem schváleným službám, a to výhradně v přesně stanovených časových intervalech a pod dohledem. Důležité je také zajistit, že vozidla se do prostoru nedostanou ani po skončení akce, dokud nejsou všechny osoby bezpečně mimo oblast.

Jinými slovy, během veřejných venkovních událostí – před nimi, v jejich průběhu i po jejich skončení – nesmí dojít k situaci, kdy by se neautorizované vozidlo mohlo přiblížit k davu. Vzhledem k rostoucímu počtu útoků je nutné, aby města na tuto hrozbu reagovala proaktivně a systematicky. 

Témata:
Stalo se
Novinky
Andrej Babiš a Petr Pavel

Pavel pověřil Babiše jednáním o sestavení vlády

Prezident republiky Petr Pavel dnes na Pražském hradě udělil mandát Andreji Babišovi k jednání o složení nového vládního kabinetu. K tomuto kroku dospěl s ohledem na výsledky nedávných voleb do Sněmovny a dosavadní jednání jednotlivých parlamentních stran. Babiš, jako předseda vítězného hnutí ANO, hlavu státu informoval o aktuálním stavu příprav koaliční smlouvy i programového prohlášení vznikající vlády. 

Novinky
Jaderný výbuch

Žádný Nostradamus. Jaderno budoucnost světa předpověděl Orwell, a trefil se až znepokojivě přesně

V srpnu uplynulo 80 let od atomového bombardování Hirošimy a Nagasaki v roce 1945. Pouhý měsíc po těchto útocích, 19. října 1945, publikoval George Orwell v londýnském Tribune esej s názvem „Vy a atomová bomba“. V něm uvažoval o situaci, kdyby se „velké národy tichou dohodou zavázaly atomovou bombu proti sobě nikdy nepoužít“. Předpověděl, že by z toho vzešel „mír, který není mírem“, a „permanentní stav ‚studené války‘“. Právě tak zavedl trvalou metaforu, jež na celá desetiletí definovala geopolitiku.

Novinky
Ilustrační foto

O internet můžeme přijít velmi jednoduše. Moderní svět drží pohromadě křehký systém

Za každou zprávou a memem se skrývá zastaralá, desítky let stará infrastruktura. Nedávná technická porucha v datovém centru v americké Virginii nám připomněla, že i když se internet stal nepostradatelnou součástí moderního života, je také křehkou sítí starých programů a fyzické infrastruktury. Experti proto zvažují scénáře, které by mohly vést k jeho kolapsu.

Novinky
Čínská letadlová loď Fujian

Revoluce se nekoná. Čínská letadlová loď Fujian ty americké nepřekoná ani zdaleka

Nejnovější čínská letadlová loď, Fujian (Typ 003), může dosahovat pouze přibližně 60 % rychlosti leteckých operací ve srovnání s americkými plavidly třídy Nimitz, která jsou stará i padesát let. Podle názoru dvou bývalých důstojníků amerického námořnictva, kteří sloužili na letadlových lodích, je to významné omezení bojové způsobilosti plavidla, od kterého se očekávalo, že způsobí revoluci v čínské flotile. Bývalý kapitán amerického námořnictva Carl Schuster a bývalý námořní pilot ve výslužbě Keith Stewart potvrdili, že rozložení letové paluby Fujianu omezuje tempo, jakým lze letadla vzlétávat a přistávat, zejména ve srovnání s americkými nosiči.