Čínská cenzura má nový cíl. Rozhodla se vymýtit pesimismus

Čína
Čína, foto: Pixabay
Klára Marková 24. září 2025 11:14
Sdílej:

Čínské úřady, které jsou známé svou přísnou kontrolou internetu a cenzurou politických názorů, mají nový cíl. Rozhodly se vést kampaň proti negativním náladám a pesimismu, které se šíří na sociálních sítích a streamovacích platformách.

Čínský regulátor internetu Cyberspace Administration of China (CAC) odstartoval celostátní kampaň, která má trvat dva měsíce. Její cíl je jasný: potlačit jakýkoliv obsah, který "zlomyslně překrucuje společenské jevy" nebo "nadměrně sebe-podceňuje či zesiluje pocity beznaděje a negativity". Tato kampaň se zaměřuje na videa a blogy, které propagují životní styl jako "ležení na gauči", což je postoj mladé generace, která se snaží vyhnout stresu a tlaku na výkon.

Tento nový cíl je spojen s dlouhodobým ekonomickým zpomalením a rostoucí nezaměstnaností, zejména u mladých lidí. Mnohaletý ekonomický pokles způsobený krizí na trhu nemovitostí podlomil důvěru spotřebitelů a utlumil spotřebu. Výsledkem je všeobecná sklíčenost, což se odráží v online prostoru.

Regulátor internetu také potrestal platformy jako Weibo, Kuaishou a Xiaohongshu, že nedostatečně moderují obsah, který se na nich objevuje. Podle CAC tyto platformy umožňují "škodlivé" informace, jako je "šíření drbů o celebritách a triviálních záležitostech", které se dostávají do trendů.

Kampaň se však netýká jen beznadějných vyjádření. Dále se zaměřuje i na obsah, který "vyvolává extrémní konfrontaci mezi skupinami", "šíří strach a úzkost" a "podněcuje online násilí a nepřátelství". Zakázány jsou také online příspěvky a komentáře, které se týkají ekonomických fám, šíření soukromých informací nebo "poraženeckých narativů, jako například 'snaha je zbytečná'".

Podle Ja Ian Chonga, profesora politologie na Singapurské národní univerzitě, se čínské úřady snaží povzbudit spotřebitelskou důvěru, aby podpořily ekonomický růst. Jedním z možných způsobů, jak toho dosáhnout, je regulace nálad ve společnosti prostřednictvím online obsahu. Chong se domnívá, že ačkoliv kampaň může dočasně změnit tón online diskusí, celková nálada ve společnosti se nezlepší bez skutečného zlepšení životních a pracovních podmínek.

Tato situace však není v Číně nová. V reakci na tlaky v souvislosti s ekonomickým zpomalením se na internetu objevil takzvaný trend "krysích lidí", což jsou mladí lidé, kteří se dobrovolně izolují doma a vyhýbají se vnějšímu světu. Jak Chong dodává, stát se bude snažit zakročit proti těmto novým výrazům, ale ty se budou neustále vyvíjet a hledat si nové cesty. 

Témata:
Stalo se