Šílený let, po kterém cestující už nikdy nesednou do letadla. Stroj vletěl do masivního krupobití, vše zachytila kamera

Boeing 737
Boeing 737 , foto: Pixabay
Klára Marková 22. května 2025 11:46
Sdílej:

Pasažéři indického dopravního letadla zažili ve středu doslova okamžiky hrůzy, když jejich stroj narazil na silné krupobití během letu. I přes vážné poškození letadla se však posádce podařilo úspěšně přistát na letišti ve městě Šrínagar v oblasti Kašmíru.

Let společnosti IndiGo, provozované firmou InterGlobe Aviation Ltd., směřoval z indického hlavního města Nového Dillí do Šrínagaru. Během přibližně devadesátiminutového letu se však letoun dostal do prudké bouře, která zasáhla severní Indii.

„Letoun se dostal do náhlého krupobití,“ uvedla letecká společnost ve svém oficiálním prohlášení. „Posádka dodržela zavedené nouzové postupy a letadlo bezpečně přistálo.“

I když firma nespecifikovala rozsah škod, na zveřejněných fotografiích je patrný velký otvor v nose letadla, což potvrzuje závažnost incidentu. V Dillí v tu dobu panovalo silné deštivé počasí doprovázené blesky a bouřkami.

Video natočené jedním z cestujících, Sheikhem Samiullahem, které bylo zveřejněno na sociální síti X, zachycuje moment, kdy do letadla udeřily kroupy. V kabině panoval chaos, lidé křičeli, děti plakaly a letoun se otřásal silnou turbulencí.

„Myslel jsem, že je to můj poslední let. Každý si myslel, že spadneme. Bylo to traumatizující,“ řekl Samiullah pro tiskovou agenturu PTI. Podle jeho slov byl let do té doby zcela klidný, a většina cestujících očekávala hladké přistání. Pak ale pilot vydal příkaz k připoutání a let se dramaticky změnil.

„Jsem častým cestujícím, ale něco takového jsem ještě nezažil. Jsme pilotovi nesmírně vděční, že se mu podařilo bezpečně přistát,“ dodal.

Skutečný šok však podle něj přišel až po vystoupení z letadla, kdy cestující spatřili rozsah škod na letadle. „Když jsme viděli, jak moc bylo letadlo poškozené, byl to další traumatický moment. Přeji nikomu, aby něco takového nezažil.“

Experti upozorňují, že podobné události nejsou až tak výjimečné. Podle dopravní analytičky CNN a bývalé generální inspektorky amerického ministerstva dopravy Mary Schiavoové může krupobití vážně poškodit trup letadla, včetně nosu a čelního skla. Přesto se letouny často dokáží bezpečně vrátit na zem.

„Někdy se špatné počasí na radaru vůbec neukáže a pilot je už v bouři, než si to uvědomí,“ řekla Schiavoová. Popsala, že krupobití už dříve poškodilo nosy letadel, a přesto posádky dokázaly udržet kontrolu nad strojem.

V takových případech musí piloti přejít na ruční řízení, protože některé systémy mohou selhat. „Výkon letadla je ovlivněn, ale musí zůstat pod kontrolou,“ vysvětlila odbornice. „Je to vysoce stresující situace, ale je úžasné, že moderní letouny to dokážou zvládnout.“

V posledních letech se objevuje čím dál více případů extrémní turbulence – klimatologové upozorňují, že klimatická změna může tato rizika ještě zvýšit. Jen minulý rok došlo ke smrtelnému případu na palubě Singapore Airlines, kdy při silné turbulenci zemřel jeden pasažér a desítky dalších byly zraněny. 

Témata:
Stalo se
Novinky
Analýza
Rozmístění ruských jednotek na Ukrajině (ke dni 16. 10. 2025)

Ukrajinská armáda prochází vážnou krizí. Rusové v dronové válce získávají převahu, velké úseky fronty jsou bez obrany

Navzdory oficiálním prohlášením o stabilizaci fronty se ukrajinská obrana nachází v kritické fázi. Armáda trpí vyčerpáním, nedostatkem pěchoty a přetíženou logistikou, zatímco reformy velení zůstávají nedokončené. Nová korpusová struktura nefunguje a velení se centralizuje v rukou Oleksandra Syrského. Ruské síly mezitím využívají infiltrační taktiku a převahu v masové výrobě dronů. Bez zásadních změn hrozí, že se „patová“ válka přetaví v pomalý, ale nevratný posun ve prospěch Moskvy.

Novinky
Ilustrační foto

Lékaři: Těla Palestinců vrácená Izraelem nesou známky mučení a poprav

Lékaři v nemocnici Násir v Chán Júnisu na jihu Gazy uvádějí, že mnohá z 90 těl Palestinců, která byla vrácena izraelskými úřady v rámci dohody o příměří, nesla známky mučení a poprav. Podle jejich zjištění měly oběti zavázané oči, svázané ruce a střelné rány v hlavě.

Novinky
Ilustrační fotografie

Ruské síly utrpěly na Ukrajině ztráty přesahující 1,1 milionu vojáků, tvrdí Kyjev

Ruské ozbrojené složky utrpěly v roce 2025 na Ukrajině zatím přes 300 000 obětí a více než jeden milion od zahájení války. Přestože ruská armáda postupuje na několika osách postupu na Ukrajině, nejsou tyto zisky zásadní, ale ani levné. Pro srovnání, dle odhadu britského ministerstva obrany, Rusko ztratilo v roce 2024 přibližně 420 000 vojáků. Britské ministerstvo obrany odhaduje, že v roce 2025 utrpěly ruské síly přibližně 332 000 obětí, včetně zabitých a zraněných vojáků. 

Novinky
Pásmo Gazy

Jak obnovit Pásmo Gazy? V historii je událost, kterou se Palestinci mohou inspirovat

Na první pohled nemusí existovat bezprostřední podobnosti mezi zdevastovaným Nagasaki po americkém atomovém bombardování v roce 1945 a dnešní Gazou, kromě masivního zničení. Přesto lze při zvažování poválečné obnovy Gazy – za předpokladu, že současné příměří vydrží – mnohé pochopit ze zkušeností Nagasaki a z toho, jak se toto město vypořádalo s bolestným procesem opětovného startu a výstavby prakticky z ničeho.