Letadla už nikdy nebudou stejná. Svět letectví čeká nejzásadnější změna za desítky let

Airbus se skládacími křidly
Airbus se skládacími křidly, foto: Airbus
Klára Marková VČERA 12:45
Sdílej:

Největší výrobce letadel na světě, společnost Airbus, připravuje zásadní inovaci, která výrazně ovlivní podobu komerční letecké dopravy v příštím desetiletí. Jejich nová jednouličková letadla budou „radikálně odlišná“ od těch, na která jsme zvyklí – a hlavní změnou budou skládací křídla inspirovaná albatrosy.

Albatros je známý svou dlouhou, štíhlou a efektivní stavbou křídel, což Airbus inspirovalo ke konstrukci delších, lehčích a aerodynamicky výhodnějších křídel, která by měla snížit spotřebu paliva a tím i uhlíkovou stopu. Delší křídla ale narážejí na problém – nevejdou se ke stávajícím letištním branám, které mají omezení na šířku křídel do 36 metrů.

Aby letadlo mohlo stále používat běžnou infrastrukturu letišť, Airbus vyvíjí systém sklápění špiček křídel. Jak pro news.com.au vysvětlila Sue Partridge, vedoucí programu „Wing of Tomorrow“, při přistání a pojíždění po letišti se špičky křídel sklopí, aby se letoun vešel k bráně. Před vzletem se opět narovnají a zajistí.

Airbus plánuje technologii dokončit během příštích 3–4 let, nový model oficiálně představit před koncem této dekády a první komerční lety zahájit v druhé polovině 30. let. Přesná délka nových křídel zatím není stanovena – bude se hledat rovnováha mezi délkou, hmotností, složitostí a náklady.

Nová křídla budou také vyrobena z uhlíkových kompozitů, které nabídnou ideální poměr pevnosti a nízké hmotnosti. Airbus už testuje dva ze tří prototypů v plném měřítku, aby ověřil jejich konstrukční spolehlivost a možnosti hromadné výroby.

Vedle skládacích křídel Airbus pracuje i na tzv. open-fan motoru a výhledu na vodíkové pohony – ačkoliv vodíkový pohon pro novou generaci letadel zřejmě ještě nebude připraven včas. Podobnou technologii skládacích špiček mezitím testuje také konkurenční Boeing na svém modelu 777X.

Jak řekla Partridge na Airbus summitu ve francouzském Toulouse: „Dnes každé dvě sekundy vzlétá nebo přistává jedno z našich letadel řady A320. Poptávka po jednomotorových letadlech je obrovská a bude ještě větší – musíme tedy být schopní vyrábět rychle, udržitelně a efektivně.“

Skládací křídla možná na první pohled vypadají jako sci-fi, ale Airbus je připraven je proměnit ve standard komerčního létání. 

Témata:
Stalo se
Novinky
Kim Čong-un

Kim Čong-un vytváří elitní zbraně proti Západu. Dělá je z už pětiletých dětí

Severokorejský diktátor Kim Čong-un podle nejnovějších informací cílí na ty nejmladší. Podle experta z bezpečnostní divize Googlu začíná verbovat budoucí hackery už od pěti let. Děti s nadprůměrnými výsledky v matematice a vědě jsou následně zařazovány do specializovaných škol a postupně vychovávány jako kybernetické zbraně namířené proti Západu.

Celebrity
Anička Slováčková

Anna Slováčková (†29): Slavní Češi oplakávají její smrt! Odešel ten největší anděl

Česko se vzpamatovává po večeru, který přinesl velmi smutnou zprávu. Ve věku 29 let po boji se zákeřnou rakovinou zemřela Anna Slováčková. Tato smutná událost zasáhla nejen její blízké, ale i mnoho známých osobností, které na sociálních sítích vyjádřily svou lítost a soustrast.

Novinky
Okurka

Internet zaplavila nová mánie. Co se stane, když sníte celou okurku?

„Někdy prostě potřebujete sníst celou okurku.“ Touto větou začíná série virálních videí, která během posledních týdnů zaplavila TikTok a stala se fenoménem s miliony zhlédnutí. Autorem je Logan Moffitt, kterému se díky jeho jednoduchým a energickým videím s okurkovými saláty přezdívá „okurkový borec“. Jeho styl a nadšení pro zelenou zeleninu inspirovaly tisíce uživatelů k tvorbě vlastních receptů a videí, kde hraje hlavní roli právě okurka.

Novinky
Ilustrační foto

"Zradili jste nás." Celosvětová konference o počasí odstartovala ostrým obviněním bohatých států

Chudé státy obvinily bohatý svět ze zrady a ustupování od klimatických závazků, zatímco se zoufale snaží udržet při životě dlouho připravovanou dohodu o snížení emisí z lodní dopravy. V Londýně se tento týden sešlo 175 států na jednání Mezinárodní námořní organizace (IMO), kde mají být po více než deseti letech dokončeny detaily plánu na dekarbonizaci tohoto odvětví v horizontu 25 let.