Čím nahradit Rafale a Eurofightery? Spolupráce se hroutí, mezi Německem a Francií to jiskří

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie, foto: Bundeswehr
Klára Marková DNES 14:33
Sdílej:

V rámci projektu Future Combat Air System (FCAS), jehož cílem je vyvinout a vyrobit bojovou stíhačku nové generace, panuje mezi Francií a Německem napětí. Německý vládní kabinet proto začal zvažovat, jak by mohl Francii nahradit jinými partnery, jako je Švédsko nebo Spojené království.

Projekt FCAS, do kterého je zapojeno také Španělsko, má nahradit francouzské letouny Rafale a Eurofightery používané v Německu a ve Španělsku. Hodnota projektu přesahuje 100 miliard eur. Dlouhotrvající napětí se ale v poslední době vystupňovalo.

Podle neoficiálních zdrojů z německého ministerstva obrany je hlavním problémem to, že si Francie, respektive společnost Dassault, nárokuje dominantní roli v projektu. Z toho důvodu Německo zvažuje spolupráci se Švédskem nebo Británií, popřípadě by mohlo pokračovat jen se Španělskem.

Německá strana kritizuje to, že se francouzský průmysl snaží získat nepřiměřenou roli v projektu. Podle deníku Hartpunkt dokonce Dassault požaduje 80procentní podíl na výrobě stíhačky.

Společnost to ale popírá. Mluvčí německého kancléře Friedricha Merze uvedl, že rozdělení břemene a práce musí být provedeno v souladu se smlouvou. S tímto postojem souhlasí i Španělsko. Merz se setkal se španělským premiérem Pedrem Sánchezem a oba lídři se shodli, že je situace neuspokojivá a projekt se nikam neposouvá. Chtějí proto nalézt řešení co nejdříve. 

Francie nicméně tvrdí, že chce v projektu pokračovat a je otevřená jednání. Podle francouzských představitelů by však současné uspořádání mohlo způsobit zpoždění. Argumentují tím, že by neustálé konzultace s Airbusem, který zastupuje Německo, a španělskou Indrou mohly zpomalit vývoj letounu.

Podle nich není jasné, jak zajistit, aby byl projekt dokončen včas. Jedno z řešení by mohlo být, že se práce rozdělí rovnoměrně, tedy třetina pro každou zemi, ale upraví se řízení, aby rozhodování bylo rychlejší. Německo ale chce mít jistotu, a proto vyjednává i s jinými státy.

Naděje vkládá do nově jmenovaného francouzského premiéra Sébastiena Lecornua, který se dříve účastnil jednání o projektu FCAS jako ministr ozbrojených sil. V Berlíně je vnímán jako člověk, který by mohl přimět Dassault k jednání. Němečtí představitelé proto sledují, jak se Lecornu zachová. Pokud podpoří tvrzení Dassaultu, hrozí, že se Německo vydá jinou cestou.

Stalo se