Ještě nedávno se zdálo, že Elon Musk patří mezi největší vítěze loňských prezidentských voleb v USA. Akcie Tesly po listopadovém vítězství Donalda Trumpa prudce stoupaly – investoři očekávali, že nový prezident bude svému klíčovému sponzorovi nápadně nahrávat. Jenže vztah mezi těmito dvěma muži se za poslední dny dramaticky zhoršil a trhy okamžitě zareagovaly: akcie Tesly ve čtvrtek propadly o 14 %.
Napětí vygradovalo po otevřeném útoku prezidenta Trumpa na Muska, ve kterém naznačil, že jeho administrativa může zrušit vládní kontrakty a dotace pro Muskovy firmy. „Nejjednodušší způsob, jak ušetřit miliardy dolarů, je ukončit Elonovy státní dotace a smlouvy. Vždycky mě překvapilo, že to Biden neudělal,“ napsal Trump na své sociální síti Truth Social.
Musk odpověděl po svém: „Tohle je čím dál lepší,“ přidal dvě rozesmáté emotikony a zakončil: „Jen do toho, potěš mě.“
Konflikt má přitom dalekosáhlé důsledky. Tesla, SpaceX, sociální síť X (dříve Twitter), AI startup xAI nebo Neuralink – všechny Muskovi firmy jsou buď přímo závislé na federálních kontraktech, nebo podléhají regulacím ze strany amerických úřadů. Nejzranitelnější přitom nejsou přímo kontrakty, ale systém státní podpory a regulatorních výhod.
Například Tesla profituje ze státního daňového bonusu 7 500 dolarů pro každého kupce elektromobilu – díky tomu může firma držet vyšší ceny než konkurence. Podle analytiků z JPMorgan by zrušení tohoto bonusu mohlo Teslu připravit až o 1,2 miliardy dolarů ročně.
Dalších 2 miliardy dolarů ročně firma vydělává prodejem tzv. emisních kreditů ostatním automobilkám, které tím plní federální i státní ekologické normy. Jenže Trump slíbil, že tyto emisní normy zruší, včetně pravomoci jednotlivých států je zavádět – což by celý tento obchodní model Tesly zcela zničilo.
Další hrozba přichází z oblasti regulace. Musk otevřeně přiznává, že budoucnost Tesly staví na autonomní taxi službě bez řidiče. První vozy by měly začít jezdit už tento měsíc v texaském Austinu. Jenže aktuální verze „plně autonomního řízení“ stále vyžaduje přítomnost řidiče, a regulační schválení ostrého provozu bez něj je nejisté. Národní agentura pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) již navíc vyšetřuje několik nehod vozidel s tímto systémem.
Mnozí Muskovi příznivci předpokládali, že Trumpovo znovuzvolení tyto překážky odstraní. Nyní je ale všechno jinak – prezident hrozí, že místo pomoci přijde odveta.
Ačkoliv Tesla přímo vládní zakázky prakticky nemá, SpaceX je zcela jiný případ. Podle databáze USASpending.gov získala firma 15,2 miliardy dolarů od NASA a dalších 5,8 miliardy od ministerstva obrany. Další miliony přišly z jiných federálních agentur. Výměna SpaceX za jiného dodavatele je však prakticky nemožná. Například Boeing – jediná další firma schopná přepravovat astronauty na Mezinárodní vesmírnou stanici – loni fatálně selhal. Jeho loď Starliner musela nouzově opustit dva astronauty na ISS, kde uvízli na devět měsíců místo původně plánovaných několika dní.
Přesto ani SpaceX není v bezpečí. Dozor nad vesmírnými projekty má nejen NASA, ale i Federální letecký úřad (FAA). A další Muskův klíčový projekt – satelitní internet Starlink – čeká na povolení k rozšíření provozu od Federální komise pro komunikaci (FCC).
Musk čelí i osobnímu riziku. Komise pro cenné papíry (SEC) stále vyšetřuje, zda při nákupu akcií Twitteru (nyní X) neporušil zákon. Pokud se Trump rozhodne vést tvrdou kampaň proti Muskovi, může mít v rukou řadu mocenských nástrojů.
Co začalo jako aliance dvou mocných mužů, se nyní rychle mění v nebezpečný konflikt s možnými dopady na celé technologické odvětví i americkou ekonomiku. A i když Trumpova slova zatím zůstávají jen u výhrůžek, trhy už vyslaly jasný signál, jak vážně situaci berou.
Obavy z eskalace napětí prudce narůstají poté, co uniklé dokumenty Kremlu odhalily, že Rusko objednalo velkou sérii raket. Zpráva hovoří o nové várce střel Kalibr vyzbrojených jadernými hlavicemi. Tyto dodávky mají probíhat v průběhu dvou let, tedy od roku 2024 do roku 2026.
V posledních letech zažívá francouzský trh prudký nárůst obliby ultra-levných e-shopů jako jsou Shein, Temu a AliExpress. Podle dat se počet platebních karet, které alespoň jednou měsíčně zaznamenaly transakci na diskontním webu, zvýšil mezi prvním čtvrtletím roku 2022 a 2023 o 20 %. Jen platformu Temu navštěvují měsíčně miliony francouzských zákazníků.
Zubní ordinace vzbuzuje u mnoha lidí obavy, což není nic překvapivého. Nahrazení ztraceného zubu často vyžaduje invazivní chirurgický zákrok, implantaci titanového šroubu do čelisti a dlouhé měsíce čekání na jeho vhojení, než na něj lze připevnit korunku. Skupiny vědců po celém světě však intenzivně pracují na tom, aby dokázaly vypěstovat skutečný biologický zub přímo v lidské čelisti.
Vedení Evropské unie, zastoupené předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou a předsedou Evropské rady Antóniem Costou, čelí kritice poté, co na summitu nedokázalo zajistit schválení finanční pomoci pro Ukrajinu. Plán, který měl Kyjevu poskytnout zásadní úvěr ve výši 140 miliard eur na pokrytí potřeb pro nadcházející dva roky, byl v Bruselu zablokován.
Nové americké sankce, které nečekaně vyhlásil Donald Trump a které cílí na ruské ropné giganty Lukoil a státem vlastněný Rosněft, pravděpodobně neochromí válečnou mašinérii Vladimira Putina. Podle odborníků však sankce de facto dokončí vytlačení ruské ropy z Evropské unie, což se Bruselu dosud zcela nepodařilo.
Měření času ve vesmíru je inženýrský zázrak, na jehož absolutní přesnosti závisí globální bankovnictví, navigace automobilů nebo dokonce stabilita elektrických sítí. I odchylka v řádu miliardtin sekundy může způsobit chaos. Udržet přesné měření času na oběžné dráze je však extrémně náročné, ať už jde o hodinky astronautů, nebo o atomové hodiny v navigačních satelitech.
Trumpova administrativa nečekaně obrátila kurz ve své strategii vůči Rusku, když po devíti měsících snah o ústupky pomocí pobídek uvalila „masivní sankce“ na dva největší ruské producenty ropy. Tyto sankce, namířené na společnosti Rosněfť a Lukoil a desítky jejich dceřiných společností, představují první přímá opatření, která prezident Donald Trump zavedl od svého návratu do úřadu. Odborníci se shodují, že cílení na tyto giganty, které tvoří zhruba polovinu ruského ropného exportu, je významnou změnou oproti předchozí praxi.
Evropa čelí demografické krizi, která zásadně promění její ekonomiku, politiku i sociální strukturu. Populace stárne, porodnost klesá a bez migrace by se kontinent začal zmenšovat. Česká republika není výjimkou – prudce ubývá lidí v produktivním věku a důchodový systém se blíží hranici udržitelnosti. Migrace se tak stává nejen pracovním, ale i strategickým tématem. A také otázkou, zda dokážeme proměnit nevyhnutelný trend v nástroj přežití a dalšího rozvoje.
Ruský prezident Vladimir Putin prohlásil, že se jeho země nikdy nepodvolí tlaku Spojených států, zároveň však připustil, že nové americké sankce mohou způsobit Rusku určité ekonomické škody. K jeho prohlášení došlo poté, co USA uvalily sankce na dva největší ruské producenty ropy, a objevily se zprávy, že Čína a Indie zvažují omezení nákupu ruské ropy.
Jihokorejští rybáři čelí rostoucímu nebezpečí na moři, a úřady i odborníci se shodují, že hlavní příčinou je klimatická změna. Prudký nárůst nehod s fatálními následky vyvolal v zemi znepokojení. V loňském roce v mořích kolem Jižní Koreje zahynulo nebo se pohřešovalo 164 lidí, což představuje nárůst o 75 % oproti předchozímu roku. Většinou šlo o rybáře, jejichž lodě se potopily nebo převrátily.
Demoliční práce v Bílém domě, které mají uvolnit místo pro masivní reprezentační sál (ballroom), pokračují a prezident Donald Trump zdůrazňuje, že tyto dramatické změny nebudou „za nulové náklady pro americké daňové poplatníky.“ Financování projektu, jehož náklady se nyní odhadují na 300 milionů dolarů, je místo toho hrazeno ze soukromých, daňově odečitatelných darů. Ty jsou směřovány přes neziskovou organizaci Trust for the National Mall.
Prezident Spojených států Donald Trump oznámil okamžité ukončení všech obchodních jednání s Kanadou. Důvodem je reklama, která kritizuje cla, která jeho administrativa uvalila na tuto sousední zemi. Reklamu sponzorovala vláda kanadské provincie Ontario.