Tradiční vzdělávání ztrácí pro mladé lidi význam. Informace čerpají hlavně ze sociálních sítí a stále častěji využívají umělou inteligenci, která dokáže generovat texty, překlady i rešerše během chvíle. Školní úkoly se tak pro část studentů mění v pouhou formalitu. Výuka přechází k modelu, kde klíčové zůstává kritické myšlení a schopnost odlišit ověřené poznatky od povrchních výstupů AI.
Tradiční systém vzdělávání ztrácí pro mladou generaci na významu. Podle průzkumu Eurobarometru jsou sociální média hlavním zdrojem informací o politických a společenských otázkách pro 42 procent respondentů ve věku 16 až 30 let. Televizi jako primární médium uvedlo 39 procent dotázaných. Preference televize je výraznější mezi mladými lidmi ve věku 25 až 30 let. Tato skupina častěji sleduje také online zpravodajské platformy (30 procent) a rozhlas (19 procent). Naopak mezi respondenty ve věku 16 až 18 let využívá internetové zpravodajství jen 21 procent a rozhlas 13 procent.
Další průzkum, na který v květnu upozornil server The Guardian, zjistil, že téměř 70 procent mladých lidí ve věku 16 až 21 let se po používání sociálních sítí cítí hůře. Polovina dotázaných by podpořila takzvaný „digitální zákaz vycházení“, tedy omezení přístupu k vybraným aplikacím a webům po 22. hodině. Téměř 46 procent uvedlo, že by raději vyrůstali ve světě bez internetu.
V dnešní době jsou potřebné informace dostupné prakticky okamžitě. Pokud někdo něco neví, nejčastěji sáhne po internetu, zejména po Wikipedii. Tato otevřená encyklopedie ale zároveň představuje riziko – kvůli neustálým úpravám a někdy nedostatečné kontrole se zde mohou objevovat nepřesné, zavádějící nebo dokonce nepravdivé údaje. Wikipedie je proto nejvhodnější jako sekundární zdroj. Umožňuje rychle získat základní přehled a vytvořit si „kostru“ tématu, kterou je ale potřeba ověřit z dalších, spolehlivějších materiálů.
Wikipedie byla dlouho problémem hlavně starších představitelů mladší generace. Ve školách často zaznívala varování, aby studenti tento zdroj kvůli možným nepřesnostem nepoužívali. Dnes se však pozornost obrací jinam – k různým modelům umělé inteligence. Ty dokáží vytvářet prakticky cokoliv, co si člověk dokáže představit. Od rozsáhlých textů přes obrázky a videa až po databáze a mapy.
S rozvojem pokročilých nástrojů umělé inteligence se snižuje potřeba umět informace samostatně zpracovávat. Často stačí zadat přesné zadání a technologie vytvoří výsledek téměř bez zásahu uživatele. Výkonné překladače založené na umělé inteligenci dnes dokáží překládat tak přesně, že lidský zásah je někdy zbytečný. Některé nástroje, například DeepL, si poradí i se slangem a hovorovým jazykem, což dlouhou dobu nebylo silnou stránkou třeba Google Překladače.
Vedle překladů umí moderní aplikace generovat podrobné rešerše, sumarizace odborných studií nebo návrhy prezentací, které dříve vyžadovaly hodiny práce a vlastní porozumění tématu. Mladí lidé tak často vnímají tradiční školní úkoly jako zbytečně náročné v porovnání s rychlostí, jakou jim umělá inteligence dokáže dodat hotový výsledek.
Masové rozšíření umělé inteligence zásadně proměňuje podobu vzdělávání na všech úrovních. Technologie umožňují studentům získávat informace rychleji než kdy dříve, překonávat jazykové bariéry a automatizovat úkoly, které tradičně vyžadovaly samostatné studium a dlouhé hodiny práce. Překladače, tzv. sumarizátory a generátory obsahu dokáží během několika okamžiků zpracovat rozsáhlé odborné texty nebo připravit podklady k prezentaci.
S rostoucí dostupností těchto nástrojů se mění i vztah k samotnému učení. Mnozí studenti již nevnímají školní úkoly jako příležitost rozvíjet kritické myšlení, ale spíše jako administrativní povinnost, kterou lze snadno delegovat na software. Důraz na zapamatování a reprodukci znalostí ustupuje schopnosti rychle vyhledat a sestavit požadovaný obsah.
Tradiční formy práce, jako jsou eseje, referáty nebo domácí práce, ztrácejí váhu. V prostředí, kde text vzniká na základě jednoduchého zadání do generátoru, přestává být jisté, zda výsledek odráží znalosti studenta. Výuka tak postupně směřuje od přenosu hotových informací k rozvoji dovedností, které umělá inteligence nedokáže plně nahradit – například schopnosti interpretovat data, vést diskusi nebo aplikovat poznatky v praxi.
Umělá inteligence současně přispívá k větší individualizaci výuky. Software dokáže přizpůsobit obsah jazykové úrovni uživatele, zohlednit jeho tempo práce a doporučit vhodné zdroje. Tato personalizace umožňuje rozvoj silných stránek jednotlivce, ale zároveň vytváří riziko, že část studentů ztratí motivaci hledat informace mimo své úzké zaměření.
Postupná digitalizace a automatizace vede k posunu role učitele. Zprostředkování faktických údajů se přesouvá do online prostředí a výuka získává více facilitační charakter. Učitel již nemusí být hlavním zdrojem znalostí, ale stává se průvodcem, který pomáhá s orientací v informačním nadbytku a rozvíjením dovedností využívat technologie uvážlivě.
V důsledku těchto změn se tradiční model vzdělávání dostává pod tlak. Školy i univerzity hledají nové způsoby, jak propojit potenciál umělé inteligence s požadavkem na samostatné myšlení a schopnost kriticky hodnotit dostupné informace. Vývoj směřuje k hybridním formám výuky, které kombinují digitální nástroje s praktickými úkoly a týmovou spoluprací.
Přestože umělá inteligence nabízí nebývalé možnosti a zrychluje přístup k informacím, její rozmach zároveň ukazuje, jak křehký může být vztah mezi technologiemi a vzděláváním. Pokud se školní prostředí přizpůsobí pouze tlaku na rychlost a pohodlí, může ztratit své základní poslání – rozvíjet schopnost samostatně přemýšlet, argumentovat a nést odpovědnost za výsledky své práce. Bez jasně nastavených pravidel a důrazu na osobní zapojení studentů hrozí, že vzdělávání se omezí na mechanické generování obsahu, který sice vypadá přesvědčivě, ale postrádá hlubší porozumění a vnitřní motivaci.
Až v pondělí se Česko oficiálně dozví, co strany a hnutí příští vlády, tedy ANO, SPD a Motoristé, prosadili do programového prohlášení. Podle uniklých informací se ale počítá s návratem elektronické evidence tržeb (EET) či změnami ohledně věku odchodu do důchodu. Dokument už má mít k dispozici i prezident Petr Pavel.
Jiřinu Bohdalovou čeká ještě letos nová role, která však nebude před kamerou. Těší se totiž na pravnouče, jehož otcem se stane syn její dcery Simony Stašové. Porod se blíží každým dnem. Legendární herečka prozradila, jak je to například s výběrem jména.
Kariéra Jaromíra Jágra na nejvyšší úrovni pokračuje i v této extraligové sezóně. Fanoušci Kladna si ale všimli, že v posledních dvou zápasech v sestavě Rytířů opět chyběl. Klub ve středu prozradil podrobnosti o zdravotním stavu legendárního útočníka.
Šéf hnutí ANO a pravděpodobný příští premiér Andrej Babiš (ANO) ve čtvrtek jednal s generálním tajemníkem NATO Markem Ruttem. Podle Babiše bylo tématem aktuální dění ve světové politice.
Strach o Lenku Filipovou si na konci října právem dělají fanoušci. Populární hudebnice, jejíž talent zdědila i neméně úspěšná dcera, odložila několik koncertů. Jak vyšlo najevo, důvodem jsou zdravotní potíže způsobené úrazem.
Naše situace v Pokrovsku a jeho okolí je složitá, přiznal velitel ukrajinských ozbrojených sil Oleksandr Syrskyj. Aktivita ruských vojáků v oblasti sílí, konstatoval podle BBC. Syrskyj nicméně popřel, že by se ukrajinské jednotky nacházely v obklíčení.
Český dostihový sport postihla ještě během měsíce října, kdy tradičně probíhá Velká pardubická, smutná zpráva. Ve věku 56 let náhle zemřel bývalý žokej a současný trenér Pavel Složil.
Policie od čtvrtečního večera vyšetřuje vraždu, ke které mělo dojít ve věznici v Plzni. Jeden z vězňů měl připravit o život jiného odsouzeného. Pokud se to potvrdí, dotyčný si pravděpodobně výrazně prodlouží pobyt za mřížemi.
Princ Andrew přijde o titul prince a opustí sídlo Royal Lodge ve Windsoru, rozhodl král Karel III. jako hlava britské královské rodiny. Informovala o tom BBC. Rozhodnutí padlo po týdnech sílící kritiky prince v souvislosti s kauzou kolem Jeffreyho Epsteina.
Začíná poslední říjnový den, o víkendu pak začne listopad. Co se týká počasí, k žádnému zásadnímu zlomu by dojít nemělo. Nejvyšší denní teploty se budou držet nad 10 stupni, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
V Karibiku se začíná ukazovat, jak velkou spoušť napáchal hurikán Melissa, který byl například označen za nejsilnější bouři v historii Jamajky. Tam přišlo o život několik lidí, ještě více obětí ale hlásí Haiti. Informovala o tom BBC.
Tragickým případem se od dnešního rána zabývá policie na Přerovsku. Upozornil na to web novinky.cz, podle kterého byli nalezeni dva mladí lidé bez známek života. V tuto chvíli nic nenasvědčuje tomu, že by se na jejich smrti podílela ještě další osoba.