Investiční dohoda o těžbě strategických surovin, uzavřená mezi Spojenými státy a Ukrajinou, nese výrazný geopolitický i ekonomický rozměr. Její přínosy však zůstávají hypotetické, dokud Ukrajina nedokáže obnovit správní kapacity, zajistit vládu práva a vytvořit bezpečné investiční prostředí. Skutečná návratnost přijde teprve po skončení války, a ani tehdy není zaručena. Země čelí strukturálním výzvám, jejichž zvládnutí bude klíčové pro to, zda se z dohody stane nástroj obnovy, nebo jen politický rámec bez reálného dopadu.
Na konci dubna podepsaly Spojené státy a Ukrajina dohodu o vzniku společného investičního fondu zaměřeného na obnovu válkou zdevastované země. Klíčovým prvkem je financování prostřednictvím těžby strategických surovin, především ropy a plynu. Jde však o víc než ekonomický projekt. Fond představuje komplexní nástroj geopolitického ukotvení Ukrajiny v západní sféře vlivu – a zároveň jasný signál Moskvě.
Podle analýzy Centra pro strategická a mezinárodní studia (CSIS) bude úspěch fondu záviset především na dvou proměnných: stabilitě bezpečnostního prostředí a kvalitě domácích institucí. Tyto faktory jsou však aktuálně mimořádně zranitelné – od pokračující ruské agrese až po rozpad klíčové infrastruktury a absenci aktuálních geologických průzkumů. Významnou překážkou je rovněž rozsah válečného poškození průmyslové základny a logistiky.
Na rozdíl od prvotního návrhu dohody, který z Kyjeva činil spíše pasivního příjemce pomoci, finální verze dokumentu výrazně posiluje suverenitu Ukrajiny. Zdroje zůstávají plně ve vlastnictví státu, správa fondu bude paritní a výnosy z těžby – vyjma státních podniků Naftogaz a Ukrnafta – se budou rozdělovat v poměru, který zvýhodňuje reinvestice. Klíčová inovace tkví v tom, že vojenská pomoc poskytovaná Spojenými státy bude moci být započítána jako investiční vklad, což eliminuje tlak na zpětné financování již poskytnuté podpory.
Dohoda explicitně definuje Rusko jako agresora, a zároveň vytváří precedentní rámec pro vyloučení všech subjektů napojených na ruskou válečnou ekonomiku z přístupu k rekonstrukčním projektům. Americké ministerstvo financí stanovilo nulovou toleranci vůči ruskému kapitálu – čímž fakticky kriminalizuje jakoukoliv formu „ekonomické šedé zóny“ ve vztahu k Moskvě. Tento prvek dohody přináší nový standard pro budoucí zahraniční investice v postkonfliktních regionech – že bez důvěryhodného geopolitického ukotvení nebude kapitál.
Dohoda tak zároveň potvrzuje kontinuitu americké zahraničněpolitické strategie, která zůstává neměnná i navzdory kolísání domácí politické rétoriky. Výroky prezidenta Trumpa o „vyváženém přístupu k Rusku“ vyvolaly nejistotu ohledně amerického závazku vůči Ukrajině. Nynější podpis dohody však tuto nejistotu rozptýlil – a Ukrajina je tímto oficiálně potvrzena jako strategická kotva v bezpečnostní architektuře východní Evropy.
Podle Financial Times je horizont návratnosti této dohody minimálně desetiletý. Ne kvůli nedostatku zdrojů – ty jsou na ukrajinském území přítomné v hojném množství, od lithia přes grafit až po železnou rudu. Problém je technický, bezpečnostní a institucionální.
Většina geologických map pochází z éry Sovětského svazu a je zastaralá. Válka zničila dopravní i průmyslovou infrastrukturu. A v oblastech bohatých na suroviny, zejména v Donbasu a na jihovýchodě země, probíhají aktivní boje. Investiční aktivity v takových podmínkách jsou z podstaty riskantní a pro mnoho investorů zcela nepřijatelné.
Kromě toho čelí Ukrajina hluboce zakořeněným strukturálním slabinám – zejména v oblasti korupce, neefektivní justice a netransparentních licenčních řízení. I ten nejlepší právní rámec zůstane na papíře, pokud nebude provázen důvěrou v jeho vymahatelnost. Ukrajina se tak musí transformovat nejen jako stát, ale jako věrohodný ekonomický partner.
Nový Marshallův plán?
V této souvislosti se stále častěji objevuje historická paralela: připomínka Marshallova plánu, jímž Spojené státy po druhé světové válce podpořily obnovu západní Evropy. Srovnání je na první pohled lákavé – nabízí rámec, který propojuje ekonomickou pomoc, institucionální stabilizaci a geopolitické ukotvení v transatlantickém prostoru. Je však třeba k němu přistupovat s opatrností.
Poválečná Evropa čelila sice rozsáhlým materiálním škodám, její území ale nebylo nadále aktivně napadáno. Válka skončila, bojová linie se posunula do sféry ideologie a politického vlivu. Ukrajina však zůstává ve stavu přímé ozbrojené konfrontace. Velká část jejího území je nadále ohrožena nebo okupována, statisíce lidí zůstávají vnitřními uprchlíky a státní instituce operují v krizovém režimu. Mluvit tedy o rekonstrukci ve smyslu Marshallova modelu je zatím spíše hypotetické – Ukrajina dosud není ve fázi poválečné obnovy, ale ve fázi války samotné.
Navzdory tomu dohoda o investičním fondu mezi Spojenými státy a Ukrajinou přináší prvky, které mají potenciál stát se základem nového typu mezinárodního partnerství. Nejde pouze o injekci kapitálu, nýbrž o vytvoření dlouhodobého institucionálního rámce, který propojí ekonomickou obnovu s geopolitickou integrací. Pokud se tento model osvědčí, může sloužit jako precedent pro budoucí angažmá Západu v dalších konfliktních nebo postkonfliktních oblastech – nejen v Evropě, ale i mimo ni.
Z pohledu Spojených států navíc dohoda není jen výrazem solidarity se spojencem, ale rovněž pragmatickým krokem. Ukrajina disponuje nerostným bohatstvím, které je v současné globální ekonomice vysoce žádané. Lithium, titan či vzácné zeminy hrají klíčovou roli nejen ve výrobě baterií a polovodičů, ale i v obranných technologiích. V kontextu rostoucí rivality s Čínou a úsilí o diversifikaci dodavatelských řetězců tak představuje Ukrajina nejen politickou prioritu, ale i strategický zdrojový uzel.
Spojené státy tak nesledují pouze rekonstrukci zničené země, ale současně si budují přístup k surovinám, které mohou být v příštích dekádách rozhodující pro jejich technologickou a bezpečnostní dominanci. Právě v této kombinaci hodnotového závazku a surovinového realismu spočívá skutečná váha dohody.
Investice do stability, která ještě neexistuje
V konečném důsledku však klíčová otázka nestojí v rovině, zda bude tato ambiciózní dohoda mezi Spojenými státy a Ukrajinou ekonomicky přínosná. Podstatnější je, zda Ukrajina dokáže vytvořit systémové, institucionální a bezpečnostní předpoklady, které umožní tento potenciál skutečně realizovat. Ani přístup k lithiu, plynu či grafitu nezaručí úspěch, pokud země nebude schopna zajistit právní jistotu, transparentní správu veřejných prostředků a alespoň základní míru bezpečnosti na svém území.
Úspěch tohoto investičního fondu – a potažmo celé dohody – tak bude podmíněn daleko komplexnější proměnou než jakou lze vyjádřit objemem vytěžených surovin. Půjde o obnovení státní správy, revitalizaci justičního systému, reformu protikorupčních mechanismů a zajištění toho, že výnosy z přírodního bohatství nebudou rozptýleny v neefektivní byrokracii nebo oligarchických strukturách. Navíc, bez faktické kontroly nad ložisky na východě země zůstává jakákoli těžební strategie nejistou projekcí budoucnosti.
Jinými slovy, dohoda o surovinovém investičním fondu není pouze technickým nebo ekonomickým nástrojem – představuje zátěžový test schopnosti Ukrajiny transformovat se ze státu v krizi ve stát investičně atraktivní. Je to zkouška, zda lze politickou a vojenskou podporu Západu převést do trvale udržitelného rozvojového rámce. A především jde o test, zda lze geopolitickou solidaritu – deklarovanou Washingtonem v ostrém kontrastu vůči Moskvě – skutečně přetavit v dlouhodobý, funkční a důvěryhodný ekonomický systém.
Německý kancléř Friedrich Merz v pondělí naznačil, že plán Evropské unie na využití zmrazených ruských aktiv pro financování Ukrajiny je pravděpodobně jedinou možností, která má šanci projít hlasováním členských států. Merz na dotaz ohledně odporu některých zemí uvedl, že alternativní návrhy, včetně nového společného zadlužování, by vyžadovaly jednomyslnost. Takové návrhy by mohly být účinně zablokovány nesouhlasnými státy, jako je Slovensko nebo Maďarsko.
Snahy o ukončení války na Ukrajině, živené debatami nad plánem prezidenta Trumpa a evropskými protinávrhy, čelí zásadnímu problému: nedostatečnému propojení míru a spravedlnosti. Valerie Morkevicius, profesorka politologie a odbornice na tradici spravedlivé války, tvrdí, že trvalý mír není možný bez řešení příčin konfliktu, což je chyba, kterou trpěly i předchozí dohody, včetně Minských protokolů.
Vědci poprvé zdokumentovali nečekanou kooperaci u pobřeží Britské Kolumbie, kde byla pozorována skupina kosatek (Orcinus orca) lovících bok po boku s delfíny pacifickými (Lagenorhynchus obliquidens). Kosatky, tradičně známé jako vrcholoví predátoři, kteří si dokážou poradit i s velkými bílými žraloky, se s místní populací delfínů spojily při lovu jejich hlavní potravy – lososů.
Australský premiér Anthony Albanese odmítl obvinění ze strany izraelského premiéra Benjamina Netanjahua, že by dřívější uznání palestinského státu Austrálií přispělo k nedělnímu teroristickému útoku na pláži Bondi v Sydney, který byl motivován antisemitismem.
Starosta Barcelony Jaume Collboni označil prudce rostoucí náklady na bydlení za "novou pandemii" šířící se Evropou. Společně se 16 dalšími lídry evropských měst vyzval Evropskou unii, aby na tuto krizi zareagovala uvolněním miliardových fondů pro nejvíce zasažené oblasti.
Íránské imigrantce Sanam, která žije v USA už více než deset let, zbýval jediný krok k získání amerického občanství: naturalizační obřad. Dva dny před plánovanou přísahou, 3. prosince, však americká vláda její ceremoniál náhle a bez vysvětlení zrušila.
Nejvyšší diplomatka Evropské unie Kaja Kallasová v pondělí prohlásila, že financování Ukrajiny prostřednictvím půjčky založené na zmrazených ruských aktivech se jeví jako "stále obtížnější". Toto varování přichází před klíčovým summitem Evropské rady, který začíná ve čtvrtek.
Hrdinský čin jednoho z přihlížejících, Ahmeda al Ahmeda, který při útoku na pláži Bondi v Sydney odzbrojil jednoho ze střelců, je podle jeho rodiny projevem "čistého svědomí a lidskosti". Jeho otec, Mohamed Fateh al Ahmed, pro BBC News Arabic uvedl, že syn neváhal, když viděl napadené lidi. Ahmed se díky svému činu stal přes noc hrdinou, kterého ocenil i americký prezident Donald Trump nebo izraelský premiér Benjamin Netanjahu.
Kancelář ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského potvrdila, že jednání mezi Ukrajinou a Spojenými státy v Berlíně již skončila. Prezident Zelenskyj má však v Berlíně velmi nabitý program bilaterálních setkání, který pokračuje.
Nová šéfka britské rozvědky MI6, Blaise Metreweli, se v pondělí chystá varovat před rostoucí hrozbou ze strany Ruska a dalších nepřátelských států. Ve svém prvním projevu ve funkci by měla prohlásit, že "frontová linie je všude" kvůli spiknutím s cílem atentátů, sabotážím, kybernetickým útokům a manipulaci s informacemi.
Krátce po slavnostním uvedení do funkce prezidentem Petrem Pavlem se na Úřadu vlády uskutečnilo první zasedání čerstvě jmenovaného kabinetu Andreje Babiše. Ministři za koalici ANO, SPD a Motoristů sobě dorazili společně autobusem. Po jednání předseda vlády Babiš prohlásil, že se jeho tým hodlá stát vládou sloužící všem občanům, a zdůraznil, že nepotřebuje tradiční "sto dnů klidu".
Bývalá slovenská prezidentka Zuzana Čaputová sdělila veřejnosti, že mezi patnácti oběťmi teroristického útoku na pláži Bondi v australském Sydney byla i slovenská občanka. Jednalo se o ženu jménem Marika, která byla její blízkou přítelkyní a byla dokonce hostem na její prezidentské inauguraci.