Nerostná dohoda pomůže Kyjevu i Washingtonu. Ale až po válce

Analýza
Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Pixabay
Pavel Němec 16. května 2025 09:36
Sdílej:

Investiční dohoda o těžbě strategických surovin, uzavřená mezi Spojenými státy a Ukrajinou, nese výrazný geopolitický i ekonomický rozměr. Její přínosy však zůstávají hypotetické, dokud Ukrajina nedokáže obnovit správní kapacity, zajistit vládu práva a vytvořit bezpečné investiční prostředí. Skutečná návratnost přijde teprve po skončení války, a ani tehdy není zaručena. Země čelí strukturálním výzvám, jejichž zvládnutí bude klíčové pro to, zda se z dohody stane nástroj obnovy, nebo jen politický rámec bez reálného dopadu.

Na konci dubna podepsaly Spojené státy a Ukrajina dohodu o vzniku společného investičního fondu zaměřeného na obnovu válkou zdevastované země. Klíčovým prvkem je financování prostřednictvím těžby strategických surovin, především ropy a plynu. Jde však o víc než ekonomický projekt. Fond představuje komplexní nástroj geopolitického ukotvení Ukrajiny v západní sféře vlivu – a zároveň jasný signál Moskvě.

Podle analýzy Centra pro strategická a mezinárodní studia (CSIS) bude úspěch fondu záviset především na dvou proměnných: stabilitě bezpečnostního prostředí a kvalitě domácích institucí. Tyto faktory jsou však aktuálně mimořádně zranitelné – od pokračující ruské agrese až po rozpad klíčové infrastruktury a absenci aktuálních geologických průzkumů. Významnou překážkou je rovněž rozsah válečného poškození průmyslové základny a logistiky.

Na rozdíl od prvotního návrhu dohody, který z Kyjeva činil spíše pasivního příjemce pomoci, finální verze dokumentu výrazně posiluje suverenitu Ukrajiny. Zdroje zůstávají plně ve vlastnictví státu, správa fondu bude paritní a výnosy z těžby – vyjma státních podniků Naftogaz a Ukrnafta – se budou rozdělovat v poměru, který zvýhodňuje reinvestice. Klíčová inovace tkví v tom, že vojenská pomoc poskytovaná Spojenými státy bude moci být započítána jako investiční vklad, což eliminuje tlak na zpětné financování již poskytnuté podpory.

Dohoda explicitně definuje Rusko jako agresora, a zároveň vytváří precedentní rámec pro vyloučení všech subjektů napojených na ruskou válečnou ekonomiku z přístupu k rekonstrukčním projektům. Americké ministerstvo financí stanovilo nulovou toleranci vůči ruskému kapitálu – čímž fakticky kriminalizuje jakoukoliv formu „ekonomické šedé zóny“ ve vztahu k Moskvě. Tento prvek dohody přináší nový standard pro budoucí zahraniční investice v postkonfliktních regionech – že bez důvěryhodného geopolitického ukotvení nebude kapitál.

Dohoda tak zároveň potvrzuje kontinuitu americké zahraničněpolitické strategie, která zůstává neměnná i navzdory kolísání domácí politické rétoriky. Výroky prezidenta Trumpa o „vyváženém přístupu k Rusku“ vyvolaly nejistotu ohledně amerického závazku vůči Ukrajině. Nynější podpis dohody však tuto nejistotu rozptýlil – a Ukrajina je tímto oficiálně potvrzena jako strategická kotva v bezpečnostní architektuře východní Evropy.

Podle Financial Times je horizont návratnosti této dohody minimálně desetiletý. Ne kvůli nedostatku zdrojů – ty jsou na ukrajinském území přítomné v hojném množství, od lithia přes grafit až po železnou rudu. Problém je technický, bezpečnostní a institucionální.

Většina geologických map pochází z éry Sovětského svazu a je zastaralá. Válka zničila dopravní i průmyslovou infrastrukturu. A v oblastech bohatých na suroviny, zejména v Donbasu a na jihovýchodě země, probíhají aktivní boje. Investiční aktivity v takových podmínkách jsou z podstaty riskantní a pro mnoho investorů zcela nepřijatelné.

Kromě toho čelí Ukrajina hluboce zakořeněným strukturálním slabinám – zejména v oblasti korupce, neefektivní justice a netransparentních licenčních řízení. I ten nejlepší právní rámec zůstane na papíře, pokud nebude provázen důvěrou v jeho vymahatelnost. Ukrajina se tak musí transformovat nejen jako stát, ale jako věrohodný ekonomický partner.

Nový Marshallův plán?

V této souvislosti se stále častěji objevuje historická paralela: připomínka Marshallova plánu, jímž Spojené státy po druhé světové válce podpořily obnovu západní Evropy. Srovnání je na první pohled lákavé – nabízí rámec, který propojuje ekonomickou pomoc, institucionální stabilizaci a geopolitické ukotvení v transatlantickém prostoru. Je však třeba k němu přistupovat s opatrností.

Poválečná Evropa čelila sice rozsáhlým materiálním škodám, její území ale nebylo nadále aktivně napadáno. Válka skončila, bojová linie se posunula do sféry ideologie a politického vlivu. Ukrajina však zůstává ve stavu přímé ozbrojené konfrontace. Velká část jejího území je nadále ohrožena nebo okupována, statisíce lidí zůstávají vnitřními uprchlíky a státní instituce operují v krizovém režimu. Mluvit tedy o rekonstrukci ve smyslu Marshallova modelu je zatím spíše hypotetické – Ukrajina dosud není ve fázi poválečné obnovy, ale ve fázi války samotné.

Navzdory tomu dohoda o investičním fondu mezi Spojenými státy a Ukrajinou přináší prvky, které mají potenciál stát se základem nového typu mezinárodního partnerství. Nejde pouze o injekci kapitálu, nýbrž o vytvoření dlouhodobého institucionálního rámce, který propojí ekonomickou obnovu s geopolitickou integrací. Pokud se tento model osvědčí, může sloužit jako precedent pro budoucí angažmá Západu v dalších konfliktních nebo postkonfliktních oblastech – nejen v Evropě, ale i mimo ni.

Z pohledu Spojených států navíc dohoda není jen výrazem solidarity se spojencem, ale rovněž pragmatickým krokem. Ukrajina disponuje nerostným bohatstvím, které je v současné globální ekonomice vysoce žádané. Lithium, titan či vzácné zeminy hrají klíčovou roli nejen ve výrobě baterií a polovodičů, ale i v obranných technologiích. V kontextu rostoucí rivality s Čínou a úsilí o diversifikaci dodavatelských řetězců tak představuje Ukrajina nejen politickou prioritu, ale i strategický zdrojový uzel.

Spojené státy tak nesledují pouze rekonstrukci zničené země, ale současně si budují přístup k surovinám, které mohou být v příštích dekádách rozhodující pro jejich technologickou a bezpečnostní dominanci. Právě v této kombinaci hodnotového závazku a surovinového realismu spočívá skutečná váha dohody.

Investice do stability, která ještě neexistuje

V konečném důsledku však klíčová otázka nestojí v rovině, zda bude tato ambiciózní dohoda mezi Spojenými státy a Ukrajinou ekonomicky přínosná. Podstatnější je, zda Ukrajina dokáže vytvořit systémové, institucionální a bezpečnostní předpoklady, které umožní tento potenciál skutečně realizovat. Ani přístup k lithiu, plynu či grafitu nezaručí úspěch, pokud země nebude schopna zajistit právní jistotu, transparentní správu veřejných prostředků a alespoň základní míru bezpečnosti na svém území.

Úspěch tohoto investičního fondu – a potažmo celé dohody – tak bude podmíněn daleko komplexnější proměnou než jakou lze vyjádřit objemem vytěžených surovin. Půjde o obnovení státní správy, revitalizaci justičního systému, reformu protikorupčních mechanismů a zajištění toho, že výnosy z přírodního bohatství nebudou rozptýleny v neefektivní byrokracii nebo oligarchických strukturách. Navíc, bez faktické kontroly nad ložisky na východě země zůstává jakákoli těžební strategie nejistou projekcí budoucnosti.

Jinými slovy, dohoda o surovinovém investičním fondu není pouze technickým nebo ekonomickým nástrojem – představuje zátěžový test schopnosti Ukrajiny transformovat se ze státu v krizi ve stát investičně atraktivní. Je to zkouška, zda lze politickou a vojenskou podporu Západu převést do trvale udržitelného rozvojového rámce. A především jde o test, zda lze geopolitickou solidaritu – deklarovanou Washingtonem v ostrém kontrastu vůči Moskvě – skutečně přetavit v dlouhodobý, funkční a důvěryhodný ekonomický systém.

Stalo se
Novinky
Kreml

"Nemohli jste přijít s něčím lepším?" Ruský tisk se vysmívá americkým sankcím, ve skutečnosti se jich bojí

Moskva rychle zareagovala na koordinované sankce USA namířené proti jejím dvěma největším ropným společnostem, Rosněfťu a Lukoilu. Ruské ministerstvo zahraničí označilo opatření za „kontraproduktivní“ a varovalo Trumpovu administrativu, že selžou. Zároveň obvinilo Evropskou unii, že se nedokáže smířit s neúčinností vlastních sankcí.

Novinky
Rusko

Ukrajinské dronové útoky konečně doléhají na ruskou ekonomiku

Po letech izolace od následků války Vladimira Putina začíná ruská ekonomika konečně pociťovat dopady. Rychlá proměna politických nálad to jen podtrhuje. Zatímco v srpnu si prezidenti Donald Trump a Vladimir Putin potřásli rukama na červeném koberci na Aljašce, o měsíc později už Trump nazval Rusko „papírovým tygrem“. Ještě významnější než tato urážka bylo to, co následovalo: poté co prezident Trump upozornil na nedostatek paliva a výpadky dodávek, začala o problémech psát i Moskvou přísně kontrolovaná média. „Už nelze popírat známky nedostatku benzinu v regionech,“ psala tamní média, která se obvykle snaží neúspěchy skrývat.

Novinky
Pedro Sánchez

Madrid je v klidu. Trumpových hrozeb o vyloučení z NATO se nebojí

Vysocí představitelé NATO a španělské vlády se s relativním klidem staví k nejnovějším hrozbám amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten pohrozil, že Španělsko potrestá za jeho nedostatečné výdaje na obranu. Jeden z vysokých důstojníků NATO v Bruselu uvedl, že „hrozba není brána na vojenské úrovni vážně“ a Španělé reagují pokojně.

Novinky
Volodymyr Zelenskyj na summitu EU. (6. března 2025).

Dostane je Ukrajina? EU řeší, co se zmrazenými ruskými penězi

Evropští lídři se na summitu v Bruselu pustili do diskuse o Ukrajině, nyní už bez přítomnosti prezidenta Volodymyra Zelenského. Klíčovým a nejproblematičtějším bodem jednání je otázka, co s ruskými zmrazenými aktivy, z nichž většina je uložena ve finančním depozitáři Euroclear se sídlem v Belgii.