Cla na auta otřesou americkým trhem. Automobilky odmítají skákat, jak Trump píská

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Pixabay
Klára Marková 3. dubna 2025 13:23
Sdílej:

Nová 25% cla na dovoz automobilů, která vstoupila v platnost, mohou výrazně ovlivnit americký automobilový průmysl. Američané se tak musí připravit na zdražení vozů, a to nejen těch dovážených, ale i těch vyráběných v USA.

Tento krok Donalda Trumpa je součástí širší obchodní strategie, která má údajně přinutit automobilky k přesunu výroby zpět do Spojených států. Odborníci však varují, že krátkodobé dopady budou velmi bolestivé – vyšší ceny pro spotřebitele, omezená dostupnost vozů a možné ztráty pracovních míst.

Cla se vztahují na veškeré vozy dovážené do USA, což znamená, že se okamžitě prodraží téměř polovina všech nových aut prodaných v roce 2024. Největším dodavatelem automobilů do USA je Mexiko, které sem ročně vyváží 2,5 milionu vozů. Kanada dodává dalších 1,1 milionu aut, zatímco Jižní Korea, Japonsko a Německo posílají dohromady 3,7 milionu vozidel.

Už samotná cla na hotové vozy mohou znamenat drastické zdražení. Například auto s hodnotou 40 000 dolarů bude zatíženo 10 000dolarovým clem, vypočítává CNN.

Navíc se očekává, že do 3. května budou zavedena cla i na dovoz autodílů. To způsobí, že výroba aut v USA také podraží, protože téměř každý americký vůz obsahuje dovážené komponenty. Analytici odhadují, že toto opatření zvýší náklady na výrobu o dalších 4 000 až 12 000 dolarů na jedno vozidlo.

Automobily hrají v životě Američanů klíčovou roli – jsou nezbytné pro dojíždění do práce, cestování i každodenní nákupy. Cena nového vozu už nyní dosahuje v průměru 50 000 dolarů, což je historicky nejvyšší úroveň. Jakékoli další zvýšení cen bude mít velký dopad na dostupnost vozidel pro běžné Američany.

Vzhledem k tomu, že méně dostupných nových aut povede k vyšší poptávce po ojetinách, dá se očekávat i růst cen na trhu s použitými vozidly. Podobnou situaci jsme mohli vidět v roce 2021, kdy nedostatek čipů způsobil prudké zdražení aut – nové vozy tehdy podražily o 17 % a ojetiny dokonce o 32 %.

Obavy z vyšších cen už nyní vedly k růstu prodejů. V březnu automobilky zaznamenaly skokový nárůst poptávky, zejména u dovážených modelů.

Robert Wyatt z Jersey City si například minulý víkend koupil nový Toyota Land Cruiser z Japonska. „Původně jsem chtěl počkat rok nebo dva, ale nechci platit více kvůli clům,“ řekl CNN.

Podobné rozhodnutí učinila i Rosa Scott, která si koupila Jeep Wrangler vyrobený v americkém Ohiu. „Vždycky jsem chtěla Wranglera, ale jestli ceny porostou, raději jsem si ho koupila teď,“ uvedla.

Americká vláda tvrdí, že cla vytvoří více pracovních míst, protože přinutí automobilky k přesunu výroby zpět do USA. Krátkodobě však mohou znamenat pravý opak – ztrátu pracovních míst.

V amerických továrnách na výrobu automobilů a autodílů pracuje přibližně 1 milion lidí. Tyto podniky jsou úzce propojeny s mexickými a kanadskými továrnami, kam USA ročně vyváží autodíly v hodnotě 64 miliard dolarů. Pokud zdejší montážní závody kvůli clům omezí výrobu nebo se zavřou, bude to mít dopad i na americké dodavatele.

Další 1 milion aut vyrobených v USA se každoročně vyváží do Mexika a Kanady. Pokud tyto země zavedou odvetná cla, americká produkce se může zpomalit, což povede ke zkrácení pracovních směn nebo dokonce propouštění.

Ohroženi jsou také pracovníci v prodejnách automobilů a autodílů. V USA pracuje v tomto odvětví přibližně 1,3 milionu lidí u dealerů a 600 000 ve specializovaných prodejnách autodílů. Snižující se prodeje aut mohou vést k poklesu pracovních míst v těchto sektorech.

Donald Trump slibuje, že nová cla donutí automobilky vrátit výrobu do Spojených států. Výrobci aut se však k podobným krokům zatím nemají.

Hlavním důvodem je nejistota ohledně budoucí obchodní politiky. Generální ředitel GM Paul Jacobson uvedl, že automobilky potřebují dlouhodobou jistotu, než investují miliardy dolarů do nových továren.

„Představte si, že utratíme miliardy a pak se cla zruší. Nemůžeme si dovolit takové skokové změny,“ uvedl Jacobson.

Dalším problémem je, že přesun výroby je velmi nákladný a časově náročný. Například automobilka Stellantis souhlasila s otevřením zrušené továrny v Illinois, ale výroba se zde nerozběhne dříve než v roce 2027.

Podle Bank of America je prakticky nemožné vrátit většinu výroby autodílů do USA kvůli vysokým nákladům na pracovní sílu a nedostatku kvalifikovaných pracovníků.

Navzdory možným negativním dopadům nová cla podporují odbory United Auto Workers (UAW). Tvrdí, že tato opatření pomohou přivést tisíce pracovních míst zpět do USA.

„Díky těmto clům by se tisíce dobře placených dělnických pracovních míst mohly vrátit do pracovních komunit po celých Spojených státech během několika měsíců,“ uvedlo UAW.

Jenomže mnoho modelů vyráběných v Mexiku patří k cenově dostupnějším autům. Pokud by se jejich výroba přesunula do USA, mohou být kvůli vyšším mzdám natolik drahá, že se je automobilky rozhodnou úplně přestat vyrábět.

Bývalý šéf Fordu Mark Fields upozorňuje na další problém: „Nikdo neřeší, odkud se vezme pracovní síla,“ řekl CNN. Přilákat nové zaměstnance do automobilového průmyslu bude velmi obtížné, protože montážní práce je fyzicky náročná a vyžaduje specifické dovednosti.

Nová cla přinášejí nejistotu do amerického automobilového trhu. Z krátkodobého hlediska vedou ke zdražení aut a ohrožení pracovních míst. Dlouhodobé dopady jsou nejasné – může dojít k růstu výroby v USA, ale také k omezení nabídky a dalšímu zdražování.

Stalo se
Novinky
Analýza
Ilustrační foto

Válka na Ukrajině zintenzivnila ve všech ohledech. Hrozí nasazení jaderných zbraní, diplomatické řešení je v nedohlednu

Válka na Ukrajině dál eskaluje a situace se v mnoha ohledech dramaticky zhoršuje. Intenzivní boje, ničivé útoky a vysoké ztráty na obou stranách přinášejí civilistům utrpení a destabilizují celý region. Diplomacie zatím selhává, protože ruské podmínky míru připomínají kapitulaci. Ukrajinská odveta mezitím zasáhla i strategická místa jaderné triády Ruské federace. Nyní hrozí ještě nebezpečnější eskalace konfliktu – jaderná.

Novinky
Voda

Evropská unie čelí dramatické vodní krizi: Statistiky odhalují rozsah problému

Evropská komise plánuje v červnu představit svou dlouho očekávanou Strategii odolnosti vůči vodním hrozbám, jejímž cílem je chránit vodní zdroje Evropské unie před důsledky klimatických změn, znečištěním a neudržitelným hospodařením. Už nyní je ale zřejmé, že náprava situace bude mimořádně obtížná.

Novinky
Elon Musk

Rozchod Muska s Trumpem hýbe ekonomikou. Politické manévry ohrožují celé impérium

Vztah Elona Muska a prezidenta Donalda Trumpa se v posledních dnech změnil z pevného spojenectví na veřejný konflikt, který má čím dál větší dopad nejen na politickou scénu, ale především na Muskovo podnikání. Ztráta federální podpory a zákaznické základny na obou stranách amerického politického spektra může mít pro jeho firmy, zejména Teslu a SpaceX, dalekosáhlé následky. 

Počasí
Letní počasí

Jak poznáme, že počasí opět zlomilo rekord? Meteorologové odhalili, odkud berou klimatická data

Zajímá vás, jak víme, že loňské léto bylo nejteplejší v historii? Nebo že se srážkové poměry mění? Odpověď se skrývá v nenápadné, ale důležité databázi, kterou meteorologové buduje už téměř dvě století.